HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Mei 2017

Dua pengarang kanan The Star digantung tugas sementara menunggu siasatan

THE MALAYSIAM INSIGHT
Dua pengarang kanan The Star digantung tugas sementara menunggu siasatan
Muka depan akhbar The Star mencetuskan kemarahan sesetengah pihak yang menyifatkannya tidak sensitif kepada umat Islam. – Gambar fail The Malaysian Insight, 

DUA pengarang kanan The Star digantung tugas berikutan siasatan ke atas muka depan akhbar itu yang diterbitkan pada hari pertama Ramadan, 27 Mei.

Sepanjang penggantungan ketua pengarang Leanne Goh Lee Yen dan pengarang eksekutif Dorairaj Nadason, operasi editorial akan diuruskan pengarah urusan Kumpulan Star Media dan ketua pegawai eksekutif Wong Chung Wai, lapor The Star petang tadi.

Akhbar itu turut mengatakan yang ia akan memberikan kerjasama penuh kepada kementerian dalam negeri dan polis dalam siasatan kes itu.

The Star sudah mengeluarkan kenyataan maaf kerana muka depan yang dianggap menyinggung itu, yang memaparkan tajuk berita “Malaysian Terrorist Leader” di atas gambar orang Islam sedang bersolat tarawih, yang mencetuskan bantahan dan kecaman sebahagian orang Islam yang mengatakan cara muka surat itu diterbitkan memberikan gambaran semua orang Islam adalah pengganas.

Kementerian dalam negeri juga mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada The Star dan polis sudah memulakan dua siasatan ke atas The Star di bawah Akta Hasutan dan Seksyen 298A Kanun Keseksaan.

Seksyen 298A Kanun Keseksaan merujuk kepada menimbulkan rasa kacau bilau, berpecah belah dan kebencian melalui perkataan sama ada yang ditulis atau melalui ucapan.

Tiada ulasan: