HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Januari 2018

Bilakah semua ini nak berakhir?

AKHBAR RAKYAT

 
Oleh Mohamed Hanipa Maidin

1. Akhbar Australia, The Sydney Morning Herald dedahkan hari ini cerita tentang skandal pembelian hartanah di Melbourne yang dikenali sbg Uniloddge, terletak di Swanston Street berhampiran Universiti Melbourne.

2. Pemilik bangunan itu seorang ahli perniagaan bernama Lioner Harber. Sebelum jual bangunan itu, dia buat penilaian hartanah itu dan ianya dinilai pada harga $ 23.5 juta.


3. Rupa-rupanya, MARA yang berminat nak beli hartanah itu juga buat penilaian, tapi ia bukan penilaian biasa. Menurut Akhbar tsbt, MARA guna khidmat sykt Penilaian Antarabangsa yang ada juga pejabat di KL. Nama sykt itu adalah Raine and Horne .

4. Raine and Horne taksir hartanah tu dan menilainya dengan harga yang lebih tinggi ( inflated price ) iaitu $ 43 juta.

5. Seminggu selepas hartanah itu dibeli dengan harga $ 23.5 juta ia dijual pula pada harga $41.8 juta. Apa lagi, tepuk dahi lah pemilik asal.

6.Dipendekkan cerita, akhirnya tanah itu dijual kpd MARA dengan harga $ 41.8 juta- beli guna duit kita semua lah.

7. Ketika dedah skandal itu ,akhbar tersebut antaranya rujuk kepada "Panama Papers"-yg mengandungi jutaan dokumen. Kata akhbar tu , berdasarkan "Panama Papers" dan beberapa fail yang bocor, pegawai korup yang dikaitkan dengan Umno di belakang penipuan pembelian itu ( scam ) dan kewujudan sykt pesisir pantai ( offshore companies ).

8. Akhbar tu juga kata, berdasarkan pemindahan wang melalui bank ( bank transfers) ada wang masuk sebanyak $3.2 juta ke akaun peribadi pegawai korup itu selepas pembayaran $ 41.8 juta tsbt drp wang Kerajaan.

9. Akhbar tu juga kata paling kurang $ 18.3 juta wang bocor drp transaksi itu yg mana wang itu patutnya kepunyaan pembayar cukai rakyat negara ini yg patutnya digunakan utk keperluan rakyat negara ini tapi sebaliknya, kata akhbar itu, wang itu difaraid sesama para konspirator.

10 .Yang lagi best kata akhbar tu setakat ni belum ada sebarang pendakwaan bagi kes ini baik di Australia atau Malaysia.

Maaf, campurtangan asing pulak. Asyik lupa je lah nak berkecuali.
 
 

Tiada ulasan: