HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Januari 2018

22 tahun memerintah, sekarang kata tak adil? Najib bidas Dr Mahathir

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membidas tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengadakan pertemuan dengan Kesatuan Eropah (UE) kononnya bagi memantau pilihan raya di negara ini.
 
Najib berkata, sistem yang diamalkan badan pengendali pilihan raya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah sistem yang telus, justeru ia tidak memungkinkan penipuan boleh dilakukan.
 
Malah Najib berkata, sistem yang sama juga telah digunapakai ketika era Dr Nahathir, sehingga pemimpin berkenaan diangkat menerajui negara selama 22 tahun. 
 
"Kita tak anggap luar biasa..tapi sesuatu yang aneh sebab sistem yang diamalkan SPR hari ini adalah sistem yang sama yang telah mengangkat Dr Mahathir selama 22 tahun.
 
"Malah sistem kita hari ini telah pun diperkukuh menjadi lebih telus dari dulu.. kita ada 'polling agent, counting agent', sistem dakwat. Jadi peluang untuk menipu boleh dikatakan tak ada langsung. 
 
Bagaimana mereka kata pilihan raya ini kononnya tak adil?," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Menara Datuk Onn di sini petang tadi.
 
Najib berkata demikian selepas diminta mengulas mengenai pertemuan antara pemimpin Pakatan Harapan (PH) diketuai Dr Mahathir bersama 16 duta negara (EU) baru-baru ini di ibu negara.
 
Pertemuan itu kononnya didakwa bagi meminta EU memantau pilihan raya di negara ini.
 
"Soalnya kenapa selama 22 tahun dia tak mengadu sistem pada masa itu, dan sistem itulah sistem yang sama kita amalkan malah lebih baik dari dulu," tegas Najib lagi. 


Tiada ulasan: