HALAMAN SANTAI

Selasa, 30 Januari 2018

Isu agih kerusi PH selesai, kata Dr M

 
Pengerusi PH itu berkata, rasa tidak puas hati dalam kalangan ahli PPBM berhubung pembahagian kerusi DUN itu tidak akan menjejaskan PH.


mahathir-mohamad-ppbm-tak-puas-hati

PETALING JAYA: Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui ada di kalangan perwakilan partinya yang tidak puas hati dengan pembahagian kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Negeri Sembilan.

Tetapi, katanya, mereka menyelesaikan hampir semua masalah berhubung pengagihan kerusi sebelum pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

“Tidak ada pertubuhan politik tidak menghadapi masalah, berjaya atau tidak sesuatu pertubuhan itu bergantung kepada cara mereka selesai masalah, kalau tak boleh selesai tak payah jadi (parti politik).

“Apabila berlaku perkara yang tidak diingini ini, kita masih boleh betulkan kerana kita masih mempunyai masa.

“Saya yakin apabila PRU diadakan, kita dapat bertanding dan mencalonkan satu calon bagi setiap kawasan Parlimen dan DUN.

“Jadi, ini bukanlah perkara yang akan menjejaskan parti, sebaliknya kita merapatkan parti dan bergerak sebagai sebuah gabungan yang boleh mencabar kerajaan yang ada sekarang,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di Ibu Pejabat PPBM hari ini.

Dr Mahathir mengulas kekecohan yang berlaku pada Konvensyen PH Negeri Sembilan, Ahad lalu, disebabkan akar umbi PPBM tidak berpuas hati dengan pengagihan kerusi DUN negeri itu.

Lebih 50 ahli PPBM dilapor melaungkan “ini tidak adil” di belakang dewan, sejurus Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail selesai berucap.

Menerusi rundingan itu, PKR diperuntukkan 12 kerusi DUN, DAP (11), Amanah (7) dan PPBM (6).

Sementara itu, pengerusi PH itu berkata, sebuah Jawatankuasa Khas ditubuhkan untuk rundingan pengagihan kerusi di Selangor, susulan kekeliruan dalam peranan Jawatankuasa Pilihan Raya PH Selangor.

“Berkenaan dengan Selangor, terdapat sedikit salah faham tentang pihak mana yang perlu melihat tentang agihan kerusi. Kami telah menubuhkan satu Jawatankuasa Khas dan mereka akan mengambil alih dan masalah itu akan diselesaikan.”

PH sedia kerjasama dengan Warisan

Dr Mahathir berkata, PH tidak menolak kemungkinan akan bekerjasama dengan Parti Warisan Sabah (Warisan) bagi mengelakkan pertandingan banyak penjuru.

“Di Sabah, kita ada Pakatan Harapan terdiri daripada DAP, Amanah dan PKR, tapi mereka telah adakan kerjasama di Sabah dan mereka sedar ada Parti Warisan di situ, kalau kita bertembung dengan Warisan, kita rugi dia pun rugi.

“Jadi satu jenis kerjasama mungkin akan dijalankan antara Warisan dengan PH.”

Logo PH belum diluluskan

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir berkata, logo PH belum diluluskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) selepas 7 bulan permohonan dikemukakan.

“Sehingga hari ini tiada jawapan daripada JPPM, jadi kita dapati ini sengaja dibuat demikian supaya kita habis masa dan tidak dapat buat persiapan untuk PRU kerana kita tidak tahu sama ada kita punya simbol diterima atau tidak, dan kita tak tahu sama ada parti kita ini diiktiraf secara rasmi atau tidak.

“Saya berpendapat tindakan kerajaan macam ini adalah suatu penganiayaan kepada rakyat.”

PH menyerahkan permohonan mendaftarkan simbol gabungan itu pada 28 Julai 2017. JPPM kemudian mengarahkan PH menggunakan nama penuh “Pakatan Harapan” pada simbol itu bagi menggantikan “Harapan”, dan mereka membuat pindaan mengikut permintaan jabatan itu.

Pada 31 Oktober lepas, Kementerian Dalam Negeri dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat berkata, JPPM masih menilai permohonan PH itu.

Tiada ulasan: