Beliau berkata, untuk itu, kementerian akan berbincang dengan Majlis Daerah Batu Pahat, Pihak Berkuasa Tempatan dan juga Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi mencari punca mengapa kemalangan jalan raya kerap terjadi di daerah itu khususnya di jalan Ayer Hitam ke Batu Pahat melalui Kluang.“Kita tahu ada beberapa daerah yang saban tahun mencapai tempat lima tertinggi kadar kemalangan jalan raya. Umpamanya salah satu daerah yang hampir setiap tahun dia top five ialah di Batu Pahat. Ini satu daerah yang saya tahu bahawa memang kadar kemalangannya tinggi walaupun dia punya penduduk tak ramai.
“Di Kuala Lumpur (dan) di bandar-bandar besar, kita tahu ramai orang, (dan) sebenarnya di Kuala Lumpur kadar kemalangan tak setinggi mana berbanding bandar-bandar lain walaupun kenderaan banyak,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya Yamaha yang ke-21 anjuran Hong Leong Yamaha Motor di sini, hari ini.
Turut hadir, Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) Dr Siti Zaharah Ishak, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kesejahteraan Bandar, Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kampung Baru Negeri Sembilan Teo Kok Seong dan Pengarah Urusan Hong Leong Yamaha Motor Datuk Jim Khor.
Mengulas lanjut, Loke berkata, bagi membendung kemalangan jalan raya, corak penguatkuasaan tidak lagi boleh dijalankan secara konvensional termasuk melibatkan soal saman kepada pemandu dan penunggang motosikal yang melakukan kesalahan jalan raya.
“Sudah sampai masanya untuk kita melihat bagaimana kita menggunakan teknologi untuk menguatkuasakan undang-undang dan sekarang ini kita banyak bekerjasama dengan pihak pengeluar kereta dan motosikal untuk lihat bagaimana kita boleh serap ciri-ciri keselamatan,” katanya.
Dalam soal keselamatan penunggang motosikal yang menyumbang sebanyak 65 peratus terhadap keseluruhan kemalangan maut, Loke yang menjawab pertanyaan pemberita sama ada kerajaan bercadang untuk menaikkan had umur memiliki lesen motosikal, berkata kerajaan setakat ini belum lagi membuat keputusan berkenaan perkara itu.
“Kita juga bimbang sekiranya kita menaikkan had umur, ramai pula menunggang tanpa lesen walaupun sekarang ini kita tetapkan pada umur 16 tahun. Kita tahu di kampung-kampung, estet, luar bandar, ada budak-budak umur 12 hingga 15 tahun membawa motosikal (tanpa lesen). Ini sesuatu yang amat sukar kita kawal walau apa pun bentuk peraturan (diperkenalkan), tetapi masyarakat terutama ibu bapa tidak mainkan peranan ini juga menyusahkan sebarang penguatkuasaan.
“Jadi saya tak fikir dengan menaikkan had umur bagi mendapatkan lesen akan dapat menyelesaikan semua masalah. Kita memerlukan kerjasama semua orang dan ibu bapa memainkan peranan penting dalam memastikan pesanan yang betul sampai kepada anak-anak dan mendidik anak-anak. Ini sesuatu yang sangat penting,” katanya.
Sementara itu, Siti Zaharah ketika ditemui pemberita berkata, Selangor, Johor dan Perak adalah antara negeri yang telah mencatatkan bilangan kematian tertinggi setiap tahun.
“Bagi negeri Selangor, jumlah kematian tertinggi bagi tempoh 2015-2017 adalah dengan daerah Kajang merekodkan jumlah yang tinggi iaitu 347, diikuti Klang Selatan (270) dan Kuala Selangor (260) manakala bilangan kematian tertinggi mengikut daerah di Johor bagi tempoh 2015-2017 adalah Batu Pahat (554) diikuti Johor Bahru Selatan (315) dan Kluang (296).“Bagi negeri Perak pula, bagi tempoh 2015-2017, tiga daerah yang mencatatkan bilangan kematian tertinggi adalah Ipoh (402), diikuti dengan Manjong (261) dan daerah Hilir Perak (232),” katanya.
Mengulas mengenai daerah Batu Pahat itu, beliau berkata antara faktor terjadinya kemalangan adalah berikutan faktor manusia di samping kecenderungan untuk memandu laju kenderaan dalam keadaan jalan lurus.
Beliau berkata kebanyakan kemalangan juga berlaku di jalan persekutuan berbanding jalan-jalan lain. – Bernama
Tiada ulasan:
Catat Ulasan