HALAMAN SANTAI

Rabu, 23 April 2008

Dua bekas MB Selangor bersilat sesama sendiri
Roslan SMS

Pasca 8 Mac 2008 melihat banyak perkara yang tidak pernah kita lihat atau bayangkan akan terjadi sebelum ini tersingkap di hadapan mata kepala kita. Yang terbesar sudah pastilah robohnya tembok penguasaan BN di empat buah negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor, serta kejayaan PAS mempertahankan Kelantan lima penggal berturut-turut.

BN dan Umno kini sedang sibuk dalam "mode" merawat kemusnahan "damage control", sedang Pakatan Rakyat sibuk dengan tanggungjawab baru, mememnuhi janji-janji pilihan raya yang dikemukakan kepada rakyat semasa berkempen dahulu.

Yang paling menarik setakat ini bagi saya adalah silat terajang pimpinan Umno bukannya terhadap pembangkang, itu suatu yang biasa, tetapi pasca 8 Mac ini mereka turut pukul-memukul sesama sendiri, itu yang meariknya. Masing-masing kini minta dengan alam maya, masing-masing mendiri dan membina blog atau laman web masing-masing. Yang paling panas adalah di Selangor apabila dua bekas MB, masing-masing bercakaran sesama sendiri.

NST hari ini melaporkan Dr Khir Toyo dan Mat Taib, menggunakan blog masing-masing menyerang antara satu sama lain. Pasca 8 Mac lalu, hanya Khir seorang yang dipaksa mengosongkan kerusi Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, sedangkan di empat buah negeri lain (termasuk Kelantan) tidak pula pengerusinya disuruh mengosongkan jawatan tertinggi Umno peringkat negeri itu.

Di Selangor, kerusi Khir kini dimiliki Mat Taib, yang walaupun tidak bertanding dalam PRU lalu, namun dihadiahkan dengan jawatan Menteri penuh oleh Dollah. Kerana itu tidak hairanlah Khir berani menuntut PM Dollah Badawi agar memberi laluan bagi Najib untuk mengambil-alih kepimpinan negara, kerana barangkali kecewa dipinggirkan oleh Dollah. Dan kerana itu juga Mat Taib bermati-matian mempertahankan Dollah dan menolak tuntutan Khir itu kerana maklumlah baru sahaja duduk dan merasa keempukkan kerusi menteri yang dihadiahkan oleh Dollah itu.

Mat Taib menuduh Khir bertanggungjawab atas kekalahan BN di Selangor, lantas Khir menepis dengan mengatakan yang bukan Selangor sahaja kalah, BN juga kalah di Kedah, Perak dan Pulau Pinang. Kata Khir beliau juga boleh menyalahkan Ketua-ketua Umno bahagian di Selangor yang menyumbang kepada kekalahan BN, bagi saya itu satu pukulan yang tepat atas batang hidung Mat Taib. Mengapa? Mat Taib adalah Ketua Umno bahagian Kelana Jaya. BN tewas di Parlimen Kelana Jaya dan kedua-dua DUN di bawahnya iaitu Seri Setia dan Subang Jaya.

Maksud Khir barangkali jika beliau disisihkan maka apa kurangnya Mat Taib, setidak-tidaknya Khir menang di kerusinya di Sg Panjang.

Begitulah pertarungan sengit dua bekas MB Umno Selangor yang masing-masing cuba menonjolkan diri masing-masing dan pasa waktu yang sama mebelasah rakannya. Malangnya mereka enggan melihat dari perspektif yang lain, rakyat sebenarnya muak dan bosan dengan kedua mereka, kepimpinan Khir dan Mat Taib sudah tidak relevan lagi di Selangor. Kedua-duanya libaliti besar bagi negeri ini, kalau Dollah perlu berundur di pusat, di negeri pun bukan hanya Khir malah Mat Taib pun perlu berundur.

Memang gelaplah nampaknya masa depan Umno di Selangor, mudah-mudahan dalam kesempatan ini pimpinan Pakatan Rakyat Selangor akan mengambil iktibar dari kesilapan dan kelemahan kerajaan BN dahulu, dan membina Selangor yang lebih sejahtera, yang menjana kemajuan dan membela nasib dan kepentingan rakyat. Jika berjaya dalam tempoh 4-5 tahun ini, ucapkanlah selamat jalan pada Umno di Selangor!

Tiada ulasan: