HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 April 2008

KENYATAAN MEDIA

Tindakan menteri benarkan rakyat Israel masuk Malaysia dibantah keras


Kami membantah dengan keras keputusan Menteri Dalam Negeri untuk membenarkan rakyat Israel dalam pasukan bolasepak Chelsea masuk ke Malaysia atasan alasan sukan dan politik tidak bercampur.

Ini adalah suatu pendirian yang tidak konsisten yang jelas ditunjukkan oleh kerajaan padahal Malaysia tidak pernah mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara sejak kemerdekaan negara ini lagi.

Petisyen bantahan oleh 21 NGO yang telah dihantar kepada KDN Jumaat lalu ( 25 hb April 2008 ) di Putrajaya telah menunjukkan dengan jelas kezaliman dan perlanggaran hak asasi manusia yang dilakukan oleh Israel ke atas rakyat Palestin.

Oleh itu alasan Menteri KDN bahawa sukan tidak bercampur dengan politik adalah pendirian yang sangat mengecewakan dan tidak sepatutnya datang dari bekas Menteri Luar Negara yang tahu kedudukan dan penderitaan rakyat Palestin.

Jika hujah ini dipakai bahawa sukan dan politik tidak bercampur maka apakah budaya , hubungan diplomasi , perdagangan , pendidikan dan pertahanan serta perjanjian antarabangsa juga tidak bercampur dengan politik.

Adalah keterlaluan untuk membuat keputusan tersebut selepas Malaysia selama ini dikenali bersikap tegas ke atas Israel dan perjuangan Palestin.

Menteri KDN itu tidak sepatutnya berpendirian sedemikian rendah sehingga mengutamakan permaianan bolasepak di atas nasib dan nyawa serta penderitaan rakyat Palestin.

TERAS membantah dengan keras kebenaran KDN untuk rakyat Israel itu masuk ke Malaysia dan mendesak supaya kebenaran itu ditarik balik.

Mohd Azmi Abdul Hamid
President TERAS

Tiada ulasan: