HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 April 2008

Cadangan maklum keluarga untuk peluk Islam tidak perlu


KUALA LUMPUR: Ahli-ahli Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak/Sivil kali ke-18 hari ini sebulat suara berpendapat tidak perlu bagi seseorang individu yang ingin memeluk Islam memaklumkan hasratnya itu terlebih dahulu kepada keluarga mereka.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz dalam kenyataannya hari ini berkata tiada nas yang mensyaratkan supaya pemakluman kepada keluarga dibuat sebelum seseorang itu memeluk agama Islam.

"Peruntukan undang-undang sedia ada mengenai kemasukan Islam dan perkara berkaitan dengannya adalah mencukupi dan amalan sedia ada diteruskan. Kaedah pendaftaran, penjagaan dan pengajaran mualaf perlu digubal dengan mantap dan berkesan.

"Berdasarkan Hukum Syarak juga, kewajipan dan tanggungjawab terhadap ibu dan bapa yang tidak memeluk agama Islam adalah tidak terhenti meskipun seseorang itu telah memeluk Islam," kata Wan Mohamad yang mempengerusikan persidangan tersebut, di sini, hari ini.

Katanya, ahli-ahli persidangan yang terdiri daripada Penasihat Undang-Undang Kerajaan Negeri, Mufti-mufti Kerajaan Negeri, Ketua-ketua Hakim Syarie Negeri serta Pengarah Jabatan/Majlis Agama Islam Negeri-negeri juga berpendapat bahawa pemakluman ini perlu diserahkan kepada kebijaksanaan orang yang ingin memeluk Islam.

Langkah itu bertujuan memberikan ruang kepada individu yang memeluk agama Islam menentukan cara dan masa yang sesuai untuk memaklumkan kepada keluarga masing-masing.

Baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata kerajaan bercadang melaksanakan peraturan mewajibkan orang bukan Islam yang ingin memeluk Islam memaklumkan kepada keluarga mereka mengenai status agama mereka.

Perdana Menteri berkata langkah itu bertujuan mengelak berbangkitnya masalah apabila mereka yang telah memeluk Islam itu meninggal dunia kelak.

Dengan adanya peraturan baru itu, kata beliau, orang bukan Islam yang memeluk Islam perlu mempunyai dokumen yang menunjukkan keluarganya telah dimaklumkan mengenai agama barunya. BERNAMA

Tiada ulasan: