HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 April 2008

Kem PLKN ditutup demi keselamatan pelatih


GUA MUSANG: Tindakan menutup sementara Kem Kubena, Sipitang di Sabah Rabu lepas berikutan tanah runtuh, dibuat demi keselamatan 343 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di kem itu.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata tindakan yang dikenakan terhadap kem itu, boleh diambil terhadap kem-kem lain yang didapati membahayakan pelatih.

Kem itu diberi arahan tutup sementara bagi memberi peluang kepada pengurusan untuk membaik pulih kejadian tanah runtuh sebelum dibenar beroperasi semula bagi penempatan pelatih untuk kumpulan ketiga nanti, katanya.

"Walaupun masih diberi peluang, kami mesti membuat penelitian terlebih dahulu setakat mana tahap keselamatan yang dijaminkan dan sekiranya belum berpuas hati kami kekalkan penutupan itu," katanya ketika melawat dan bermesra dengan pelatih PLKN di Kem Etonobotani, di sini, Ahad.

Berikutan penutupan itu, kesemua pelatih kem berkenaan iaitu 270 yang berasal dari Sabah dan 73 lagi dari Semenanjung, dipindah ke tujuh kem lain di Sabah dan Semenanjung.

"Kita menggunakan khidmat pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk mengangkut 73 pelatih ke tiga kem di Selangor termasuk 30 pelatih di Kem Kuala Kubu Baru, 23 di Rawang dan 20 di Sepang," katanya.

Rabu lepas, Kem Kubena, Sipitang terpaksa diarah tutup sementara kerana berlaku kejadian tanah runtuh pada pukul 10 malam tidak jauh dari asrama pelatih. BERNAMA

Tiada ulasan: