HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 April 2008

Akaun Balkis tidak diaudit sebelum RM9.9 juta dipindahkan
Oleh NST, The Star


Shah Alam : Juruaudit luar Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) menafikan firma itu pernah dirujuk sebelum pemindahan wang RM9.9 juta seperti dilaporkan.

Akauntan bertauliah syarikat Yee Choon Kong & Co dalam satu kenyataannya berkata, Yang Dipertua Balkis, Datin Seri Zahrah Kechik, dan suaminya, yang juga mantan menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, atau sebarang ahli Balkis tidak pernah merujuk firma itu seperti didakwa dalam laporan The Star kelmarin.

Menurut Yee, firma itu beberapa kali menghubungi bendahari Balkis, Datin Suraimi Sapuan, agar beliau menyerahkan rekod-rekod kewangan seperti penyata bank, buku resit rasmi dan baucar pembayaran untuk membolehkannya mengaudit kewangan tahunan Balkis bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2007.

Bagaimanapun, permintaan itu tidak diendahkan oleh Balkis.

Ini bermakna sehingga kini, penyata kewangan Balkis masih kekal tanpa audit dan Yee menegaskan beliau tidak pernah mengesahkan akaun tersebut sebelum dana RM9.9 juta itu dipindahkan.

Zaharah sebelum ini dilaporkan cuba membubarkan badan itu pada 11 Mac.

Balkis juga dilaporkan memindahkan wang RM9.9 juta kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (Bakti) selepas akaunnya ditutup sehari selepas mesyuarat tergemparnya itu.

Khamis lalu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata kerajaan negeri - kini ditadbir Pakatan Rakyat - menghalang badan itu dibubarkan dan notisnya telah dihantar kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Tiada ulasan: