HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 April 2008

Imej Buruk SPR Di Sabah
Oleh: Mohd Hakim Hakimi


Selepas Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR1) mencatat sejarah buruk dalam politik Sabah melalui kewujudan pengundi hantu dan amalan rasuah politik, kini satu lagi SPR (2) iaitu Suruhanjaya Pencegah Rasuah mengikuti jejak langkah SPR1. Imej buruk SPR2 bermula apabila Ketua Pengarah BPR, Datuk Seri Panglima Haji Ahmad Said Hamdan menutup kes rasuah Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman setelah mendapat pingat kebesaran negeri Sabah, Seri Panglima Darjah Kinabalu (S.P.D.K).

Ahmad Said, secara rasionalnya gagal memberikan alasan yang melampaui keraguan munasabah kenapa beliau tidak boleh menangguhkan penerimaan pingat berkenaan sehingga kes siasatan BPR terhadap Musa Aman selesai.

Tidak cukup dengan itu, Ahmad Said gagal memberikan penjelasan kenapa kes pembalakan haram di Keningau ditutup begitu sahaja atas alasan Ketua Menteri Sabah tidak terlibat, sedangkan siasatan yang dijalankan oleh Pengarah BPR Selangor, Mohd Jamidan yang mengetuai serbuan ke kilang dan lori balak di Keningau, bukanlah untuk mencari kayu balak yang tertulis nama Musa Aman?

Kehadiran seorang lelaki yang dikenali sebagai Henry Voon telah mensirnakan nama baik Ahmad Said kerana sehingga ke hari ini berita yang mengatakan Jamidan telah dibayar RM750,000 gagal ditepis dengan baik.

Sehingga kelmarin seorang lelaki yang dikenali sebagai Admund Looi mengaku di hadapan Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah, Sam Singh telah membayar RM1.4 juta melalui Henry Voon agar tindakan tidak diambil ke atasnya kerana melakukan kesalahan menebang 10,000 batang balak di bawah saiz dan membalak secara haram di kawasan konsesi yang diberikan kepada pihak lain.

Bagaimanakah Ahmad Said mahu membersihkan imej buruk BPR yang terpalit dengan pelbagai skandal di Sabah jika BPR Sabah bagaikan 'Virgin Prostitute'?

Penangkapan Mohd Daud Tampokong dan kroni Musa Aman seperti Michael Chia, Dinasour Chong oleh BPR Sabah untuk siasatan memberikan impak begitu ketara apabila Daud yang memiliki lebih RM130 juta dalam akaun peribadi di Singapura, Brunei, Hong Kong lepas bebas tanpa didakwa sekalipun kertas siasatan telah diserahkan kepada Peguam Negara.

Imej Pengarah BPR Sabah bagaikan dipalit najis apabila semua ikan besar yang ditangkap terlepas kembali ke laut dan hanya mampu mendaratkan bilis yang tidak mampu membela diri kerana menjadi mangsa birokrasi.

Lebih memalukan apabila Skandal Diesel Subsidi melibatkan ramai pihak penguatkuasa termasuk Pengerusi dan Pengurus Besar Ko-Nelayan, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan kroni mereka sehingga para nelayan menderita kerana terpaksa menanggung kerugian akibat tidak menikmati kemudahan tersebut.

Pegawai Kanan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pula bukan sahaja mendalangi kegiatan VCD haram, malah penyeludupan minyak diesel dan kegiatan yang menyalahi undang-undang sehingga ada yang mempunyai lebih RM500,000 dalam akaun peribadi.

Kegagalan BPR Sabah begitu ketara terutama menjalankan siasatan sambil lewa dan gagal menjalankan siasatan terperinci berhubung kegiatan pembalakan haram, penyeludupan subsidi, tuntutan palsu dan sebagainya sehingga semakin banyak kes terlepas dan BPR dimalukan di mahkamah.

Kes rasuah Mantan Pengarah Bahagian Hal Ehwal Khas Sabah, Datuk Haji Hasbollah Taha dan Pegawai Suhakam yang dilepas dan dibebaskan tanpa dipanggil membela diri memberikan impak yang ketara kepada kredibiliti BPR.

Pak Lah terkesima apabila mendapat tahu dua orang calon UMNO pada pilihanraya umum lalu terpalit dengan skandal seks dan jenayah. Seorang yang bergelar Datuk telah ditangkap dan dipenjara di Tarakan apabila memasuki Indonesia secara haram kerana melanggani pelacur.

Manakala Datuk dengan dua nama datuk pula terlibat dengan skandal seks songsang iaitu dengan isteri pengikutnya, namun kes berkenaan ditutup apabila mangsa dirasuah dan BPR hanya menutup mata sekalipun abang mangsa adalah salah seorang pegawai BPR!

Mampukah BPR melepaskan badi SPR1 yang semakin hilang maruah apabila penipuan dijalankan secara terang-terangan.

Walaupun umum mengetahui Ahmad Said satu-satunya Ketua Pengarah yang dilahirkan oleh BPR kerana semua Ketua Pengarah sebelum ini dipinjam dari jabatan lain, namun tidak cekap untuk melestari hasrat Mr Clean yang kini mendapat gelaran 'Mr Vacuum Cleaner!'

Penjenamaan semula BPR dengan penambah baikan tidak akan memberikan sebarang makna sekiranya pegawai kanan seperti Jamidan boleh menerima komisyen di atas perkhidmatannya memberi perlindungan kepada penjenayah!

Tiada ulasan: