HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 September 2011

PKR tinjau kesan inflasi terhadap orang muda

Hasil awal tinjauan ini akan digunakan sebagai panduan kepada Belanjawan Alternatif Pakatan Rakyat.



PETALING JAYA: Sayap pemuda PKR, Angkatan Muda Keadilan (AMK) akan melancarkan Tinjauan Kesan Inflasi Kepada Orang Muda (National Survey on Effects of Inflation to Young Voters) di seluruh negara untuk mengenalpasti perkara-perkara ekonomi yang mendesak di kalangan orang muda.

Dalam satu kenyataan media, Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, hasil awal tinjauan ini akan digunakan sebagai panduan kepada Belanjawan Alternatif Pakatan Rakyat.

Disamping itu katanya, hasil tinjauan ini juga menjadi penanda aras kepada langkah-langkah yang diambil Barisan Nasional menangani peningkatan kos sara hidup di dalam Belanjawan 2012 yang akan diumumkan pada 7 Oktober nanti.

Shamsul berkata, AMK telah merangka jadual untuk pergi ke tempat-tempat awam di seluruh negara untuk menemuramah dan mendapatkan maklum balas golongan muda, bermula denga stesen-stesen LRT di ibu kota pada 1 dan 2 Oktober ini.

Menurut beliau, selain bertujuan untuk mengesahkan pandangan PKR mengenai isu-isu utama yang akan mempengaruhi keputusan mengundi dalam Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) di kalangan orang muda, hasil kajian ini akan dibentangkan dalam forum-forum yang akan diatur oleh PKR dan AMK dalam bulan Oktober untuk mengenengahkan isu-isu ekonomi golongan muda.

“Perkara-perkara khusus yang akan diberikan tumpuan dalam tinjauan ini adalah pendapat orang muda mengenai peluang pekerjaan dan perniagaan, kesan tanggungan pembiayaan pendidikan tinggi melalui PTPTN dan pendidikan swasta di kalangan orang muda, aspirasi perumahan orang muda dan kesan ketiadaan rumah mampu milik di bandar-bandar besar.

“Selain itu, tinjauan juga menumpukan kepada sejauh mana Dasar Automotif Nasional yang mengenakan duti dan cukai yang tinggi meninggalkan kesan kepada pengurusan kewangan orang muda dan kefahaman orang muda mengenai gaji minima,” jelas beliau.

Beliau berkata, PKR menjemput seberapa ramai orang muda untuk turut serta di dalam tinjauan ini. Selain dari edaran di tempat-tempat awam, tinjauan ini juga boleh didapati di laman-laman internet mulai 3 Oktober ini.

Tiada ulasan: