HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Februari 2013

Lahad Datu: Shura harap elak pertumpahan darah

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR: Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura) dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) memohon pihak yang menceroboh masuk ke wilayah Malaysia di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah mengelakkan pertumbuhan darah.

Demikian kenyataan bersama Pengerusi Shura, Abdul Ghani Samsudin dan Presiden Mapim, Mohd Azmi Abdul Hamid kepada Harakahdaily, hari ini.

Menurut mereka, tuntutan yang diketengahkan seharusnya boleh dirunding dengan aman untuk memungkinkan perhubungan antara umat Islam di rantau ini tidak digugat dengan tindakan yang boleh menimbulkan konflik berpanjangan.

Berikut ialah kenyataan penuh Shura dan Mapim.

Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura) dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) memohon pihak yang menceroboh masuk ke wilayah Malaysia di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah mengelakkan pertumbuhan darah.

Tuntutan yang diketengahkan seharusnya boleh dirunding dengan aman untuk memungkinkan perhubungan antara umat Islam di rantau ini tidak digugat dengan tindakan yang boleh menimbulkan konflik berpanjangan.

Kami tidak bermaksud untuk menafikan sebarang fakta sejarah akan tetapi untuk bertindak dengan gerakan bersenjata boleh merumitkan perundingan yang sepatutnya boleh menemukan jalan penyelesaian yang lebih bermanfaat untuk umat.

Kami menyeru kumpulan penceroboh Filipina di Lahad Datu yang berikrar untuk mempertahankan diri harus memahami bahawa perjuangan menuntut hak dalam konteks rantau ini harus mempunyai pandangan yang jauh.

Ketuanya Azzimudie Kiram perlu mengambil jalan tengah untuk memastikan agar sebarang tuntutan dengan bukti sejarah sepatutnya dibincang secara bijak dan berimplikasi jangka panjang.

Pernyataan Azzimudie bahawa mereka tidak berniat untuk bertempur dengan pihak berkuasa Malaysia perlu diberi pertimbangan serius oleh pihak keselamatan Malaysia.

Pernyataan mereka juga yang mempunyai niat untuk hidup dengan aman adalah titik bermula perundingan untuk pihak keselamatan meneruskan lagi perhubungan dengan mereka secara aman.

Pihak keselamatan Malaysia perlu mengambil kira bahawa mereka ada menyatakan mahu bercakap dengan pihak berkuasa Malaysia dengan aman sebelum kembali ke tanah air mereka.

Shura dan Mapim amat serius menanggapi isu ini lantaran sebarang tindakan bersenjata berpotensi untuk mengheret rantau ini ke dalam kancah konflik yang merbahaya.

Kami menyarankan pihak kerajaan Malaysia memahami sejarah penjajahan yang dialami oleh penduduk Islam di Filipina terutama di Mindanao.

Tuntutan yang diketengahkan perlu ditangani dengan adil dan saksama untuk kepentingan semua pihak.

Tiada ulasan: