HALAMAN SANTAI

Selasa, 26 Februari 2013

Mengapa Nong Chik mahu projek selesai segera?

Harakahdaily,


KUALA LUMPUR: Datuk Raja Nong Chik, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar mengumumkan untuk membangunkan projek rumah mampu milik di Kampung Baru.
Bagi Penyelaras Parlimen Titiwangsa, Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi (gambar), menteri itu cepat mengumumkan projek segera tanpa ada notis dan perbincangan dengan semua pihak, seakan-akan mahu kesemua projek ini diselesaikan sebelum PRU13 sebagai bahan kempen untuk rakyat.

“Rupanya ini niatnya sebenar apabila beriya-iya mahu Kampung Baru diserahkan kepada Perbadanan Kampung Baru. Dengan kuasa besar yang dimilikinya tanpa dapat dicabar oleh pewaris, beliau bebas mengumumkan apa juga projek,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

 Sehubungan itu, beliau ingin mengimbas kembali apa yang pernah diumumkan oleh Perdana Menteri terdahulu, Tun Abdullah Ahmad Badawi pada tahun 2009 untuk membina dua menara Puncak Baru, kononnya menjadi mercu tanda di kawasan tersebut.

"Apa sudah jadi dengan projek tersebut? Belum ditunaikan janji terdahulu sudah membawa janji baharu pula? Apakah kali ini sekali lagi pemimpin BN isytihar projek retorik untuk rakyat demi meraih sokongan untuk PRU13?" tanya beliau.

Beliau merasa hairan bagaimana Datuk Raja Nong Chik mengumumkan projek sebesar ini di kawasan Kampung Baru dengan begitu mudah.

Tanya beliau, mengapa tidak beliau mengambil masa berbincang, bertemu dengan penduduk dan mencadangkan projek pembangunan yang sesuai di kawasan tersebut.

"Apakah sukar bagi beliau menghormati hak pewaris kampung dengan mendapatkan persetujuan dahulu sebelum meluluskan apa juga projek?" soalnya lagi.

Menurutnya, mungkin perkara ini mudah baginya kerana beliau tidak pernah mendiami kampung milik orang Melayu tersebut kerana baginya implikasi yang bakal dihadapi bukan kena pada batang tubuhnya tetapi rakyat di kampung tersebut.

Beliau menegaskan bahawa Pakatan Rakyat sama sekali tidak menolak pembangunan di Kampung Baru, malah PR juga akan berusaha membangunkan Kampung Baru sebaik sahaja diberi mandat memerintah Putrajaya kelak.

Namun, ujarnya beza pembangunan yang dicadangkan oleh PR dengan BN amat jauh, sejauh langit dengan bumi.

Beliau berkata, beza utama adalah PR akan menghormati kehendak pemilik dan pewaris Kampung Baru dengan tindakan utama membatalkan Akta Perbadanan Pembangunan Kampung Baru dan menyerahkan kembali kampung tersebut kepada pemilik untuk menentukan hak mereka.

Justeru, tambahnya terpulang kepada pemilik untuk memilih bentuk pembangunan yang mereka ingini, justeru PR juga akan mencadangkan beberapa pelan pembangunan dengan persetujuan pemilik Kampung Baru.

"Apa yang penting bukan projek pembangunannya, tetapi hak dan keselesaan penduduk perlu menjadi keutamaan. Apa gunanya projek bernilai berbilion ringgit tetapi penduduk menanggung sengsara atau tidak langsung menikmatinya.

"Apa juga nilainya projek pembangunan yang megah yang hanya mengenyangkan kontraktor dan kroni terdekat namun rakyat menangisi hak yang semakin terhakis," katanya lagi.

Tiada ulasan: