HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Februari 2013

Mansor: P Pinang rancang sekolah Islam antarabangsa



 
Pulau Pinang bakal menyaksikan pembinaan sebuah sekolah Islam antarabangsa, yang membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat sentiasa memelihara kedudukan Islam di negeri ini, kata Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman hari ini.

NONEKatanya, pembinaan sekolah yang dicadangkan itu merupakan ilham
Yayasan Islam Pulau Pinang, dengan kerjasama sebuah madrasah tempatan - Madrasah Uthmaniah - dan Madrasah Al-Irsyad Al-Islamiah di Singapura.

Menurutnya, ia akan menjadi sekolah Islam  antarabangsa yang pertama di Pulau Pinang yang akan dbina di tapak seluas 4,863 ekar di Relau, Sungai Ara.

Katanya, pembinaan sekolah tersebut adalah satu bukti bahawa Islam di Pulau Pinang menjadi keutamaan kepada kepimpinan Pakatan Rakyat di situ.

Mansor menegaskan demikian di majlis penyerahan cek RM1.075 juta kepada Sekolah Agama Rakyat Tuan Haji Omar di Batu Maung.

NONEMajlis itu dianjurkan oleh Exco Hal Ehwal Islam, Abdul Malik Kassim (kanan), yang turut dihadiri Yang Dipertua Majlis Hal Ehwal Agama
Islam Pulau Pinang (MAIPP), Datuk Salleh Man dan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Abdul Halim Hussein.

Mansor membuat kenyataan itu ekoran dakwaan berterusan BN, terutamanya Umno, bahawa masyarakat Melayu Islam di Pulau Pinang telah dipinggirkan oleh kerajaan negeri yang diterajui DAP.

Mansor juga mengumumkan bahawa Yayasan Islam Pulau Pinang bercadang membina sebuah hospital Islam di negeri itu.

Usaha untuk membina pusat perubatan di tapak seluas 2.5 ekar tanah di Bayan Baru itu adalah usahasama antara yayasan tersebut dengan MAIPP, katanya.

Tiada ulasan: