HALAMAN SANTAI

Khamis, 28 Februari 2013

Pengundi mahu calon versatyle


Oleh Abd Shukur Harun

Tidak syak lagi, semakin dekat PRU Ke-13, semakin ramai yang ingin tahu bakal-bakal calon dari PAS.Pakatan yang akan bertanding dan ini menunjukkan harapan rakyat kepada calon PAS/Pakatan begitu besar untuk memikul amanah.


Dalam keadaan begini, rakyat sangat berhajat untuk melihat, khususnya para calon PAS, yang akan dikemukakan nanti memiliki ciri-ciri versatyle seperti masa lalu, iaitu terdiri dari pelbagai kalangan – agamawan, para profesional seperti peguam, doktor, ahli ekonomi, usahawan, jurutera, ahli korporat, pendidik, malah kalangan penulis, veteran dan pelbagai lagi.

Namun semua calon itu, walaupun memiliki ciri-ciri versatile, tentunya perlu memiliki pemahaman Islam yang kukuh, disiplin dan kesedaran yang amat tinggi, memahami real politik masa kini yang kelihatan begitu sukar difahami, namun mesti difahami.

Di masa lalu, PAS berjaya mengemukakan wakil rakyatnya yang memiliki ciri-ciri tersebut, baik di peringkat parlimen mahupun Dun, di mana ia telah menghasilkan imej positif kepada rakyat bahawa PAS memiliki tokoh pemimpin pelbagai lapangan.

Oleh itu dalam PRU kali ini, rakyat yakin PAS akan meneruskan kesinambungan konsep wakil rakyatnya yang memiliki ciri-ciri versatyle seperti di masa lalu dengan jayanya. Keperluan ini semakin mendesak lebih-lebih lagi dalam situasi yang ada sekarang, yang memerlukan wakil rakyat PAS boleh menguasai pelbagai bidang dan mampu berhujah dengan fakta yang cukup dan meyakinkan.

Ertinya, di dalam Parlimen dan Dun nanti, wakil rakyat PAS boleh bercakap – menurut bidang masing-masing - bukan saja di bidang agama, tetapi juga di bidang ekonomi, dunia korporat, pasaran saham, teknologi perubatan, dunia maklmat, pendidikan, politik antarabangsa dan sebagainya.

Saya yakin, dengan PAS sudah berumur lebih setengah abad, ditambah dengan kehadiran pelbagai kalangan anggota masyarakat, maka PAS tidak kurang tokoh berwibawa dan versatyle untuk diketengahkan sebagai calon. Istimewa pula di kalangan mereka ini tentunya mempunyai latar belakang pemahaman Islam yang mendalamm, kalau tidak masakan mereka menyertai PAS.

Mereka memahami bahawa PAS bukan sekedar sebuah parti politik biasa yang memilih demokrasi dan pilihan raya, tetapi ia juga adalah sebuah jamaah Islam yang terbesar di negara ini dengan segala cirinya.
Oleh itu apabila ahli korporat, pengamal peguam, ahli ekonomi, para tokoh pendidik dan pelbagai pakar menyertai PAS, bermakna mereka menerima hakikat PAS sebagai parti politik dan gerakan Islam yang dipimpin oleh ulama. Ini keistimewaan PAS.

Sepanjang pengamatan saya, wakil rakyat PAS baik di Parlimen mahun di Dun di masa lalu, telah berbahas dan mengemukakan hujah yang meyakinkan, bukan jeritan keras yang penuh emosi seperti wakil rakyat parti lawan. Ini diakui oleh ramai orang dan mereka telah memuji wakil rakyat PAS kerana menunjukkan integriti dan disiplin yang tinggi.

Berdasarkan perkembangan terkini di dalam PAS, dengan penyertaan pelbagai golongan masyarakat, rakyat boleh membina harapan bahawa dengan mengundi calon PAS, Insya-Allah, mereka akan diwakili oleh wakil rakyat berwibawa yang mendukung parti yang berasaskan Islam.

Sementara itu jumlah pengundi PRU akan datang mencapai 13,291,385 orang, iaitu menurut Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof. Menurutnya lagi, ini termasuk 243,204 pemilih baru yang mendaftar pada suku keempat tahun 2012.

Oleh itu, pada pendapat saya, PAS/Pakatan Rakyat perlu memfokaskan pemilih baru ini, yang kebanyakannya generasi muda. Mereka ini bukan pengundi tradisi dan tidak mudah untuk membuat sesuatu keputusan, melainkan setelah berfikir dengan hujah tersendiri.

Mereka mempunyai persepsi dan citarasa tersendiri, bukan mengundi secara ikut-ikutan seperti pengundi tradisi, mereka tidak mudah terpengaruh dengan pelbagai tawaran, kempen, habuan, janji dan sebagainya. Mereka tidak memilih calon berasaskan bangsa dan agama, suku sakat dan sebagainya.

Ini kerana mereka berfikir dalam karengka civil society – memperjuangkan keadilan dan kebebasan, mahukan pemimpin dan masyarakat yang berintegriti, menentang rasuah, manipulasi dan seumpamanya. Inilah cita rasa pengundi generasi baru.

Dalam siri-siri Himpunan Kebangkitan Rakyat, khususnya Himpunan Januari lalu di Stadium Merdeka, kita boleh mengamati kehadiran generasi baru ini yang terdiri dari pelbagai kaum. Tidak ada tanda mereka mengelus-ngelus elemen rasis dan fahaman agama yang sempit.

Mereka kelihatannya sangat terbuka dan berfikiran bebas, tetapi sangat prihatin dengan isu keadilan, demokrasi, integriti dan sebagainya. Mereka memiliki latar belakang pendidikan yang baik, kebanyakannya lulusan universiti dalam dan luar negara dan terdedah kepada dunia siver langit terbuka yang melahirkan pelbagai bentuk media baru.

Mereka memiliki critical thingking dan membina persepsi tersendiri terhadap kemampuan sesuatu parti politik dan pemimpinnya dari segi integriti dan keterampilan serta kemampuan seseorang calon dan parti yang mereka dukung.

Pengundi generasi baru ini bukan pengundi tradisional yang boleh dibaca pilihan mereka sejak awal berdasarkan tanda jelas seperti pakaian/lencana, kumpulan, isyarat, jeritan slogan, teriakan perkauman dan sebagainya.

Mereka juga bukan penonton regular siaran TV, serta bukan pembaca tetap media tradisional, tetapi mendapat maklumat dari pelbagai sumber dan membina persepsi tersendiri dari maklumat yang mereka terima. Itulah dia pengundi baru.

Bagaimanapun dengan mendukung perjuangan Islam yang syumul dan dinamik, calon PAS tidak sukar mendapatkan sokongan pengundi generasi baru ini jika berinteraksi dengan penuh bijaksana. Oleh itu dengan tidak melakukan kesilapan, berhati-hati mengeluarkan kenyataan, Insya-Allah, PAS/Pakatan Rakyat boleh sampai ke Puterajaya dalam PRU akan datang.

Tiada ulasan: