HALAMAN SANTAI

Khamis, 22 Oktober 2020

MCA minta tambah lagi wakil mereka dalam PBT Johor

ainulillia

 

16 ahli majlis MCA tak hadir upacara angkat sumpah

JOHOR BHARU – MCA mahu kerajaan negeri Johor mempertimbangkan semula jumlah wakil partinya yang dilantik sebagai Ahli Majlis di 16 pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri itu.

Setiausaha MCA Johor, Datuk Ng Keng Heng berkata, jumlah calon parti yang diserahkan kepada kerajaan negeri sebelum ini tidak dizahirkan dalam proses pelantikan fasa kedua baru-baru ini, di mana hanya 16 dari parti itu dilantik.

Beliau mengatakan bahawa 16 Ahli Majlis dari MCA – masing-masing untuk majlis tempatan – tidak hadir pada majlis angkat sumpah pada hari Ahad lalu kerana mengikut arahan kepimpinan parti.

“Ini tidak bermaksud bahawa Ahli Majlis tidak menerima pelantikan tersebut. Ini hanya untuk memberi jalan perbincangan antara kepemimpinan negeri yang diketuai oleh Presiden parti dan Ketua MCA Johor, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dengan pemerintah negeri.

“Kami berharap perkara itu dapat ditangani segera sehingga lebih banyak perwakilan MCA ada dalam dewan tempatan untuk membantu masyarakat Cina di daerah masing-masing, terutama memandangkan banyak cabaran yang ditimbulkan oleh pandemik COVID-19,” kata Keng Heng dalam sidang media, semalam.

Selain itu, Keng Heng mengatakan ada kekeliruan kerana sebilangan anggota dewan yang dilantik berasal dari daerah yang berbeza, yang mungkin tidak mengetahui masalah tempatan dengan baik.

Beliau memetik contoh di mana wakil MCA bahagian Pagoh dari Muar dilantik sebagai Ahli Majlis di Majlis Daerah Tangkak, yang berada di daerah yang berbeza, sementara wakil dari bahagian MCA Sembrong dilantik sebagai Ahli Majlis di Majlis Daerah Simpang Renggam.

“Kami berharap dapat melihat beberapa penambahbaikan dalam pelantikan ahli majlis MCA pada kumpulan ketiga pelantikan yang akan datang,” katanya, sambil menambah bahawa 16 ahli majlis MCA yang dilantik terdiri daripada wajah baru dan bekas anggota dewan.

Bagaimanapun, The Star melaporkan, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan Johor, Ayub Jamil tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Tiada ulasan: