HALAMAN SANTAI

Isnin, 26 Mei 2008

DBKL tindas penduduk Pasar Minggu, Kampong Baru
Amin Iskandar


Kampung Baru yang terletak ditengah-tengah ibukota Kuala Lumpur adalah satu-satunya perkampungan orang Melayu yang tinggal di kota metropolitan ini. Keunikan Kampung Baru telah menyebabkan ianya menjadi salah satu destinasi wajib bagi pelancong-pelancong yang datang ke Malaysia.

Baru-baru ini Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bertindak biadap dan kurang ajar apabila mereka mengistiharkan kawasan Pasar Minggu Kampung Baru sebagai setinggan.

Pada 24 Mei 2008, lebih kurang pada pukul 11.20 pagi sekumpulan pasukan Penguatkuasa DBKL datang ke Pasar Minggu dan menampal notis supaya pendudukberpindah. Klik disini untuk membaca tindakan kurang ajar DBKL yang selanjutnya.

Jumaat lalu, DBKL telah berhadapan dengan tiga demonstrasi sekaligus:

KES 1: Penduduk Pasar Minggu, Kampung Baru membantah tindakan DBKL yang mendakwa kampung mereka sebagai kawasan setinggan.

KES 2: Penduduk Kampung Abdullah Hukum mendakwa mereka ditindas oleh DBKL dan tidak diberi pampasan yang sewajarnya.

KES 3: Penduduk dan peniaga Taman Desa Setapak membantah tindakan DBKL meroboh gerai mereka.

DBKL harus menyelesaikan isu penduduk Pasar Minggu Kampung Baru secepat mungkin sebelum mereka berhadapan dengan demonstrasi yang lebih besar. Ingat, sekarang rakyat semakin bijak dan berani. Walaupun saya bukan penduduk Pasar Minggu Kampung Baru, saya amat bersimpati dan menyokong perjuangan mereka.

Diharap anda juga akan bersama.

Tiada ulasan: