HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Mei 2008

MSN: Suhakam diminta buka semula siasatan
Malaysiakini


Gerakan Rakyat Anti Korupsi Malaysia (GERAK) akan menuntut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) supaya membuka sdan meneliti semula proses siasatan yang dijalankan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) berhubung dakwaan rasuah dalam isu pembayaran gaji atlet sukan di bawah Majlis Sukan Negara (MSN).

Dakwaan wujudnya unsur penyelewengan dalam MSN timbul ekoran dakwaan seorang bekas jurulatih gimnastik tempatan, Yap Yee Yin, 21, yang masih menerima bayaran elaun biarpun selepas kontraknya tamat pada penghujung 2005.

Dalam satu kenyataannya, GERAK berkata, pihaknya bersama dengan Yap akan menemui Suhakam Isnin ini untuk mengemukakan tuntan tersebut.

Menurut Setiausaha Gerak, Siti Nurkamsiah Mohd Zabidi, BPR, dalam keputusan akhir siasatannya, berkata tiada kes dalam dakwaan tersebut.

BPR menganggap kes tersebut selesai dan tiada sebarang tindakan yang akan dikenakan terhadap sesiapa.

"GERAK terkilan dengan keputusan itu dan bersedia untuk meneruskan tindakan dakwaan tersebut.

"Justeru, Gerak akan bersama-sama Saudari Yap Yee Yin membuat tuntutan kepada Suhakam agar membuka dan meneliti kembali proses siasatan yang telah dijalankan oleh BPR," kata Siti Nurkamsiah.

Pada 27 Ogos 2007, Yee Yin telah menyerahkan memorandum bantahan kepada Menteri Belia dan Sukan ketika itu, Datuk Azalina Othman Said dengan diiringi Pengerusi Gerak ketika itu, Ezam Mohd Noor.

Beliau mendakwa berlakunya penyelewengan di MSN apabila dia masih menerima elaun walaupun kontrak berakhir penghujung 2005.

Dia mendakwa MSN masih mendeposit elaun sebanyak RM1,300 dan seorang lelaki yang menjadi orang tengah MSN telah meminta dia menyerahkan separuh daripada elaun itu kepadanya.

Yee Yin merupakan bekas ahli gimnastik negara yang bersara selepas Sukan SEA 2003 di Chieng Mai dan selepas itu dilantik menjadi jurulatih MSN mulai Oktober 2004 dengan kontrak selama setahun, dengan bayaran elaun RM1,150 sebulan.

Selepas tamat kontrak tersebut pada September 2005, Yap berkata, MSN telah menawarkan kepadanya kontrak baru dengan bayaran RM1,300 sebulan, tetapi beliau menolaknya.

Tiada ulasan: