HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Mei 2008

Khir perlu desak Pusat tarik balik halangan terhadap Pakatan Rakyat
Saidah Hairan


KUALA LUMPUR (Hrkh) - Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pemodalan Insan Selangor, Dr Halimah Ali menyambut baik niat Ketua Pembangkang dan Adun Umno-BN Selangor untuk membantu Pakatan Rakyat melaksanakan tugas sebagai sebuah kerajaan.

Beliau berkata demikian ekoran bekas Menteri Besar, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo serta Adun Umno-BN berulang kali menyatakan kesanggupan untuk membantu kerajaan Selangor menunaikan janji yang terkandung dalam manifesto.

Khir dan Adun Umno-BN menyatakan kesanggupan itu dalam sidang Dewan Undangan Negeri Selangor (Dun) yang diadakan selama empat hari di Shah Alam.

"Saya menyeru Khir dan Adun Umno-BN meminta Kerajaan Pusat supaya menarik arahan mencegah Adun dan exco Pakatan Rakyat memberi perhatian untuk menambah baik prestasi akademik di Selangor," katanya.

Beliau berkata, walaupun arahan daripada Kementerian Pelajaran melarang mana-mana ahli politik masuk ke sekolah hampir 20 tahun, tetapi ia tidak dipatuhi oleh Umno-BN.

Sebaliknya kata beliau, apabila Pakatan Rakyat menang dalam pilihan raya 8 Mac lalu arahan tersebut terus berkuat kuasa terhadap Exco dan Adun Pakatan Rakyat.

"Saya dijemput oleh Yang Dipertua (YDP) PIBG ke majlis yang diadakan 0di sekolah berkenaan tetapi Guru besar sekolah berkenaan menjemput pihak lain," jelasnya.

Perkara itu juga tambah beliau berlaku terhadap Exco Hal Ehwal Agama untuk menghadiri majlis di sekolah tetapi guru besar berkenaan memberi alasan pihak sekolah tidak menjemput Adun Pakatan Rakyat.

Sehubungan itu beliau berharap Khir dan Adun Umno mendesak Kerajaan Pusat supaya memansuhkan arahan Kementerian Pelajaran tersebut bagi memudahkan kerajaan Selangor melaksanakan segala program menambah baik prestasi akademik di negeri itu.

Katanya, kerajaan Umno-BN perlu merdekakan pemikiran rakyat negeri Selangor daripada terus dicengkam oleh penjajah Umno. - mns

Tiada ulasan: