HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 Mei 2008

Pembaziran Rosmah, Dr. M Kerajaan Perlu Jelaskan


Parlimen (SK) – Kementerian Luar hari ini diminta menjelaskan soal pemberian cek bernilai USD1.2 juta kepada sebuah pertubuhan American International Centre yang mempunyai hubungan rapat dengan pelobi agen Yahudi, Jack Abramoff.

Difahamkan bahawa bukti cek bertarikh 6 Mac 2002 tersebut dikeluarkan Kedutaan Malaysia di Washinton DC semata-mata bertujuan mengatur pertemuan antara Dr. Mahathir dengan George W. Bush suatu ketika dahulu.

Persoalan ini ditimbulkan Mohamed Azmin Ali (KeADILan-Gombak) semasa membahaskan peruntukkan tambahan melalui pindaan Rang Undang-Undang, Akta Perbekalan Tambahan Tambahan (2007) 2008 bagi Kementerian Luar.

Azmin turut meminta Kementerian Luar menjelaskan tentang beberapa aduan menyalahgunakan peruntukkan kementerian tersebut khususnya oleh pemimpin negara yang bercuti di luar negara di samping menguruskan hal isteri-isteri mereka.

Antara aduan yang banyak diterima adalah mengenai isteri Timbalan Perdana Menteri, Rosmah sewaktu lawatannya ke Bandaraya London. Dilaporkan beliau berbelanja dengan begitu mewah dengan beberapa kos terpaksa ditanggung kedutaan Malaysia di London dan MAS berikutan keengganan membayar cukai.

Tiada ulasan: