HALAMAN SANTAI

Sabtu, 24 Mei 2008

Dr Hassan Ali sediakan senarai baru pegawai pentadbir masjid


SHAH ALAM: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adatadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamad Ali berkata beliau telah menyediakan senarai nama dan pegawai pentadbir masjid yang baru di negeri ini.

"Saya sudah berbincang dengan Menteri Besar dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dalam menyiapkan senarai ini sebelum mendapat perkenan Sultan," katanya ketika menjawab soalan Dr Abdul Rani Osman (PAS-Meru) dalam sesi soal jawab persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini hari ini.

Menjawab soalan Abdul Rani yang ingin tahu apakah asas-asas yang digunakan bagi melantik anggota jawatankuasa masjid dan surau di Selangor, Dr Hassan berkata pegawai dan pentadbir masjid yang bakal dilantik itu adalah di kalangan mereka yang mengutamakan integriti, amanah dan ikhlas dalam menjalankan tugas.

Semua pegawai dan pentadbir masjid yang akan dilantik itu akan dihantar mengikuti program Pembangunan Insan bagi memastikan mereka menjalankan tugas dengan perasaan takut kepada Allah, katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri juga akan mewujudkan e-khutbah sesuai dengan era baru kerajaan Pakatan Rakyat.

"Cara penyampaian khutbah hari ini membuatkan jemaah tertidur sedangkan khutbah sepatutnya menjadi corong ilmu, corong pembangunan ummah dan membangkitkan semangat jihad," katanya. BERNAMA

Tiada ulasan: