HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 Mei 2008

Usul tergempar ISA di DUN S'gor


Wakil-wakil Pakatan Rakyat akan membawa usul tergempar di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor hari ini bagi membantah penahanan berlanjutan seorang rakan mereka M Manoharan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Usul tersebut dijangka dibawa oleh ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kampung Tunku, Lau Wen Sang, petang ini.

M Manoharan , yang menang atas tiket DAP di kerusi Kota Alam Shah, kini ditahan di kem Kamunting, Taiping sejak Disember lepas.

Aturan mesyuarat DUN hari ini memuatkan usul, antaranya, yang berbunyi:

"Bahawa dewan ini mengkritik penahanan Yang Berhormat M Manoharan dari Kota Alam Shah dan aktivis Badan Bertindak Hak-hak Hindu (Hindraf) yang lain serta menggesa Kementerian Dalam Negeri agar membebaskan semua tahanan ISA."

Manohan dan empat lagi pemimpin Hindraf - P Uthayakumar, V Ganabatirau, R Kengadharan dan K Vasantha Kumar - ditahan pada 13 Disember selepas terbabit menganjurkan perhimpunan 25 November lalu.

BERITA BERKAITAN:

S'gor bantu keluarga 16 tahanan ISA


Selangor akan membantu keluarga 16 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang kini terkurung di kem Kamunting, Perak.

Menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan bantuan tersebut, termasuk kewangan, selepas kunjungan Gerakan Mansuhkan ISA (ISA) dan keluarga tahanan di Dewan Undangan Negeri tengah hari tadi.

Bantuan tersebut termasuklah kos berulang-alik melawat tahanan, biasiswa pendidikan kepada anak-anak dan mencari peluang pekerjaan kepada anggota keluarga tahanan.

Tiada ulasan: