HALAMAN SANTAI

Sabtu, 29 November 2008

JKKK Dalang Halang mangsa kebakaran dapat bantuan – Kewangan TDI Habis Licin

Wan Kay

Kuala Nerus – Pelbagai kezaliman yang telah dilakukan oleh Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampong (JKKK) tehadap rakyat Terengganu yang tidak berdosa.

Terbaru, seorang mangsa kebakaran Puan Zaharah Wan Endut, 51, dari Kampung Bukit Tunggal mendakwa pihak JKKK menjadi dalang yang menghalang keluarganya mendapat bantuan Tabung Darul Iman (TDI).

Warga emas berkenaan telah kehilangan harta benda apabila rumahnya terbakar kira-kira jam 12.00 tengahari 6 Mac lalu.

Menurutnya kebakaran yang memusnahkan seluruh rumah dan peralatannya mengakibatkan beliau menanggung kerugian kira-kira RM 70,000.00, disyakki berpunca dari litar pintas.

“Kami orang susah pergi jumpa JKKK di kampung ini untuk tandatangan borang bantuan Tabung Darul Iman (TDI) tetapi pengerusinya tidak mahu layan kerana (perbezaan fahaman) politik.

“Dia (pengerusi JKKK) kata, saya orang PAS sebab tidak pernah hadir ke majlis anjuran Umno di kampung ini,” ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Beliau berkata borang permohonan bantuan TDI tidak ditandatangani oleh pihak JKKK berkenaan tetapi terpaksa membuat permohonan melalui saluran lain.

Katanya, beliau bukan sngaja tidak mahu hadir program anjuran Umno namun kesibukan mencari rezeki tambahan dengan menjual goreng pisang setiap petang menghalangnya berbuat demikian.

Akibat kebakaran itu, menurutnya, tujuh ahli keluarganya termasuk anak dan cucunya kini terpaksa menumpang teduh di rumah saudara mara.

Justeru, beliau merayu mana-mana pihak yang prihatin dan bersimpati dengan nasib keluarganya boleh menghanatar sumbangan melalui akaun Bank Simpanan Nasional atas nama Zaitun Wan Endut: A/C-1110329846597865.

Tabung Darul Iman (TDI) adalah sebuah tabung kebajikan bagi membantu mangsa-mangsa yang dilanda bencana, ditubuhkan semasa kerajaan PAS Terengganu (1999-2004).

Menurut rekod, ketika Umno mengambilalih tabung tersebut pada Mac 2004, Tabung tersebut mempunyai baki melebihi RM2 juta.

Buletinonline difahamkan, tabung itu kini ‘kering kontang’ setelah semua wangnya ‘habis licin’ dibelanjakan oleh kerajaan ahli-ahli yang berhormat dari kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Tiada ulasan: