HALAMAN SANTAI

Rabu, 26 November 2008

Kempen 'anti-Dr Asri' buang masa saja...

Oleh ZIEMAN


KUALA LUMPUR: Pandangan berani beliau beralaskan ilmiah, hukum dan logik tentang 'yoga' telah membuat beberapa pihak tidak senang dengan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Ada yang melahirkan ketidakpuasan hati dengan pendirian Dr Asri dan mempersoalkan kredibiliti beliau mengkritik fatwa 'yoga' yang diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, seolah-olah wujud satu kempen 'anti-Dr Asri' yang cuba memberi gambaran buruk tentang tokoh agama yang berasal dari Mengkuang, Pulau Pinang ini.

Bagaimanapun, ketika ditemui tengah hari tadi, Dr Asri yang akan menamatkan khidmat sebagai Mufti Perlis Ahad ini, bagaikan sudah lali dengan kempen yang dikatakan itu.

"Saya dah lama tahu pasal kempen ni. Saya tak kisah pun. Kempen macam ni semua buang masa saja.

"Sebenarnya bukan pasal kes yoga saja. Saya rasa mungkin mereka-mereka takut saya berhenti jadi mufti dan muncul dalam bidang politik," katanya.

Ditanya tentang PhD beliau yang bukan dalam jurusan agama dan kononnya beliau tidak layak memberi pandangan tentang fatwa yoga, Dr Asri berkata: "Kalau saya yang ada PhD pun dikatakan tidak layak memberi pendapat tentang fatwa yoga, macam mana dengan mufti-mufti negeri lain yang tidak ada PhD?"

Dr Asri membuat tesis 'Pengajian Hadis' berjudul "Sabab Wurud Al-Hadith" dalam bahasa Arab di Universiti Islam Antarabangsa Malayasia (UIAM).

Tesis yang dicetak oleh Dar al-Kutub al-'ilmiyyah di Lubnan itu turut diterjemah dan diedarkan di peringkat antarabangsa.

Dr Asri berkata, sesiapapun boleh menyiasat latar belakang akademik beliau, tambahan pula tesisnya dibuat di UIAM dan kemudiannya beliau diterima bekerja sebagai pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang - dua institusi yang terkenal di Malaysia.

Tambahnya, "Biarlah orang nak pertikaikan. Selagi orang pertikaikan apa yang saya kata, orang tahu saya masih wujud. Siti Nurhaliza pun orang pertikaikan dia kahwin, sedangkan bukan dia cakap apapun, tak usik siapa-siapa lagi..."

Semalam, Dr Asri telah menegur pihak Majlis Fatwa Kebangsaan supaya memberi alternatif pada fatwa yoga dengan membuang unsur yang bertentangan dengan agama Islam.

Beliau menasihatkan agar Majlis Fatwa tidak terlalu kaku dalam mengeluarkan fatwa dan memberi alternatif yang memisahkan amalan yoga yang mengandungi unsur agama dengan amalan yoga untuk kebaikan kesihatan. Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz juga turut mengkritik pandangan yang dikeluarkan Dr Asri atas kapasitinya sebagai Mufti Perlis.

"Adakah Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis sudah berjumpa sebelum Mufti menyatakan tidak bersetuju? Perkara ini perlu dibincangkan dahulu sebelum dinyatakan setuju atau tidak setuju," soal Datuk Wan.

Mengulas lanjut, Dr Asri berkata: "Itu adalah pandangan Mufti dan bukan keputusan Majlis Fatwa Perlis. Kalau macam tu, Mufti tidak boleh mengajarlah...

"Saya bukan kata fatwa itu salah. Memanglah apa saja perlakuan yang menyerupai agama lain itu haram. Kita sepatutnya pisahkan bacaan atau mentera dalam senaman yoga itu sendiri. Jangan ada sebarang unsur-unsur syirik yang menyamai agama lain.

“Tanggalkan yang bertentangan sahaja, samada pergerakan, bacaan atau kepercayaan. Kekalkan pergerakan yoga yang baik untuk kesihatan.

"Mungkin boleh diperbetulkan atau dikemaskinikan 'wording' dalam fatwa itu," kata beliau lagi.

Menurut Dr Asri, banyak lagi amalan sukan yang diambil daripada budaya lain seperti tai chi, judo, wushu, taekwando dan silat.

"Semua sukan ini bukan asal usul Islam tetapi diamalkan kerana ianya baik untuk kesihatan. Kenapa tak kaji amalan-amalan lain yang ada unsur Hindu seperti tepung tawar, bersanding, merenjis. Semua ini boleh dibahaskan...," kata Dr Asri.

Tiada ulasan: