HALAMAN SANTAI

Jumaat, 28 November 2008

Kes fitnah RPK: Hakim putus tunggu keputusan Mahkamah Tinggi

MSTAR ONLINE


KUALA LUMPUR: Hakim Mahkamah Sesyen, Mohamad Sekeri Mamat hari ini memutuskan untuk menunggu keputusan Mahkamah Tinggi sama ada perbicaraan kes fitnah Raja Petra Kamarudin akan didengar di Mahkamah Sesyen atau Mahkamah Majistret.

Editor laman web Malaysia Today itu telah memohon kepada Mahkamah Tinggi Selasa lalu supaya perbicaraan kes tersebut dipindahkan semula daripada Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Majistret.

Peguam beliau, Manjeet Singh Dhillon dalam hujahnya berkata, "secara alternatifnya, Mahkamah Tinggi juga boleh merujuk kes tersebut ke Mahkamah Persekutuan" untuk mengkaji kaitan antara pemindahan kes-kes majistret ke Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 177, Kanun Prosedur Jenayah dan hak seseorang kepada sesaksamaan di bawah Artikel 8 (1), Perlembagaan Persekutuan.

Raja Petra menghadapi tiga dakwaan kerana memfitnah isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Kolonel Norhayati Hassan dan suami, Pemangku Kolonel Abdul Aziz Buyong dalam akuan bersumpah yang dibuat pada 18 Ogos.

Dia didakwa di Mahkamah Majistret Julai lalu namun kesnya telah dipindahkan ke Mahkamah Sesyen pada 15 Ogos.

Tiada ulasan: