HALAMAN SANTAI

Isnin, 27 April 2009

Azizan 'for' presiden

Oleh Ahli seumur hidup PAS


PADA dasarnya ahli akar umbi Pas di Kedah kali ini mahukan seorang pemimpinnya menjadi pemimpin kanan dalam Pas setelah berjaya dalam usahanya merampas kerajaan Kedah daripada BN. Ini bukanlah sesuatu perkara yang mudah untuk dicapai tanpa kewibawaan kepimpinan YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak di samping keberkatan naungan Ilahi.

YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan yang merupakan anak didik Almarhum Ustaz Fadzil Noor adalah pimpinan pelapis yang diketengahkan oleh Almarhum untuk memimpin PAS satu hari nanti.

YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan adalah pemimpin yang pandai menyesuaikan diri dalam pelbagai keadaan. Beliau tidak lagi terikat dengan pakaian jubah dan serban sepanjang masa.

Sebaliknya cara berpakaiannya itu adalah bersesuaian dengan majlis yang dihadirinya. Selain itu hubungan beliau dengan rakyat pelbagai kaum adalah begitu akrab sekali tanpa mengira bangsa samada Melayu, Cina, India atau Siam. Sejak Kedah di bawah pentadbirannya, beliau telah mentadbir dengan baik kepada rakyat kedah.

Kemenangan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Kecil Bukit Selambau tempoh hari membuktikan bahawa kewibawaan dan kepimpinan YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan telah diterima dengan baik oleh majoriti pengundi di Kedah. Ianya juga telah melonjakkan lagi nama YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan di mata rakyat Kedah khususnya dan ahli-ahli Pas amnya.

Di samping itu, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan adalah seorang pemimpin yang boleh diterima oleh semua golongan dalam Pas termasuk Ulama, Ustaz, profesional dan ahli di peringkat grass root (akar umbi). YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan juga pandai untuk menjadikan musuh politik iaitu Umno sebagai rakan.

Mana-mana jawatan atas tiket politik di negeri Kedah yang dilantik oleh Umno sebelum jatuh tersungkur pada tahun lepas dikekalkan oleh beliau tanpa membuang begitu sahaja sehinggalah kontrak mereka tamat. Keadaan ini telah menjadikan motto ‘Kedah sejahtera’ tercapai dalam masa yang singkat sahaja kerana Kedah aman damai di bawah pentadbiran YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan.

Sekiranya sebuah negeri yang besar seperti Kedah boleh ditadbir dengan baik oleh beliau, tidak mustahil Pas dapat dipimpin dengan lebih baik lagi di bawah kepimpinan YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan. Berikut adalah profil YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak:

ASAL

Anak kelahiran Sungai Limau Dalam, Yan, Kedah Dilahirkan pada tahun 1944 Ayahnya, Haji Abdul Razak Haji Awang adalah imam dan pimpinan masyarakat setempat serta salah seorang pejuang kemerdekaan menentang British.

PENDIDIKAN

Sekolah Kebangsaan Sungai Limau Maktab Mahmud, Alor Star (1959 - 1965) Universiti Al-Azhar,University Of Kent, Canterbury.

KERJAYA

Tenaga pengajar Maktab Mahmud, Alor Star (1966) Ketua Jabatan Syariah, UKM Pensyarah pelawat Mindanao State University, Filipina Pensyarah UIAM (1983-1984, 1986-1995).

PENGALAMAN ANTARABANGSA


Muktamar Al-Haj anjuran All Indian Iranian Association di New Delhi (1980) Pembentangan Kertas Kerja di 1st Asean Syariah Administration Conference Workshop -Manila (1983) Persidangan Gerakan Islam Sedunia, Lubnan (2001) Conference of South East Asia Islamic Law, Manila.

PENULISAN ANTARABANGSA

Dirasah Hawla At-Tashriq Al Islami, terbitan Kementerian Hal Ehwal Agama Filipina Introduction To Islamic Law Jurisprudence, terbitan Office of Muslim Affair and Cultural Communities, Quezon City, Filipina, 1986 Syariah, Adat And Command Law Amongst the Maranaos of Southern Philippines : And Exploratory and Corporative Study, terbitan Southeast Asian Studies Program.

Tiada ulasan: