HALAMAN SANTAI

Isnin, 27 April 2009

Pondok panas: Larangan SPR baik elak ketegangan, kata BN

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


PUTRAJAYA: Barisan Nasional (BN) menyambut baik larangan yang diputuskan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar parti-parti politik tidak mengadakan pondok panas selain meraih undi pada hari pengundian.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata, tindakan yang diputuskan SPR itu merupakan pendekatan yang baik untuk kepentingan semua pihak.

"Saya fikir itu satu langkah yang baik," kata beliau di sini hari ini.

Perdana Menteri juga berkata, larangan berkenaan boleh mengelakkan wujudnya ketegangan di kalangan penyokong parti-parti potik yang bertanding.

"Kita lihat bahawa bila ada pondok panas dengan bilangan penyokong yang terlalu ramai boleh menimbulkan ketegangan atau kekacauan antara penyokong dan juga boleh mengganggu pengundi untuk mengundi.

"Jadi kalau tak ada pondok panas, saya fikir ia akan menimbulkan suasana yang lebih tenteram dan mengelakkan kerisauan pengundi untuk mengundi nanti," katanya.

SPR hari ini mngumumkan hari penamaan calon bagi kerusi DUN Penanti ialah pada 23 Mei dan jika ada pertandingan, hari pengundian telah ditetapkan pada 31 Mei depan.

Tiada ulasan: