HALAMAN SANTAI

Selasa, 28 April 2009

PAS mohon suruhanjaya diraja ditubuh pulihkan negara

Irwan Muhammad Zain


KUALA LUMPUR - PAS memohon agar Majlis Raja-raja Melayu segera menubuhkan sebuah Suruhanjaya DiRaja bagi memulihkan nama baik negara.

Penubuhan Suruhanjaya DiRaja itu perlu ditubuhkan setelah nama negara kini kian tercemar akibat laporan media antarabangsa yang melibatkan Perdana Menteri.

Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar menegaskan isu pembunuhan Altantuya dan pembelian kapal selam yang dikaitkan oleh media antarabangsa dengan Dato' Seri Najib Tun Razak menyebabkan nama baik negara kini tercemar.

"Kita kesal bila nama baik negara kini sudah tercemar dengan dua isu ini yang dimainkan oleh media antarabangsa.

"Tun Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah juga pernah meminta supaya Najib membersihkan nama beliau namun hingga ke hari ini tiada usaha ke arah itu dibuat oleh Perdana Menteri," tegas Mahfuz.

Beliau juga menegaskan jika suruhanjaya diraja mendapati tuduhan yang dibuat oleh media antarabangsa terhadap Najib itu tidak benar maka satu tindakan undang-undang harus diambil terhadap mereka.

Mahfuz bersama Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayob menyerahkan memorandum memohon penubuhan suruahnjaya diraja memulihkan nama negara kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah pagi tadi.

Selain menyerahkan memorandum mereka juga mengadakan pertemuan ringkas dengan Engku Ibrahim bagi menerangkan tujuan permohonan tersebut dibuat. - mks. _

Tiada ulasan: