HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 April 2009

Majlis berhemah

Bernama


PETALING JAYA – Majlis yang melibatkan pemimpin kerajaan hendaklah diadakan secara berhemah dan tidak melebihi 10.30 malam, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim hari ini.

Beliau berkata, perkara itu diputuskan oleh jemaah menteri Kabinet setelah meneliti dari semasa ke semasa, program-program serta acara- acara rasmi dan bukan rasmi yang melibatkan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, para menteri serta pemimpin kerajaan lain.

“Yang kedua ialah majlis tersebut seharusnya tidak diadakan sedemikian rupa sehingga ia nampak membazir ataupun berlebih-lebih sangat dari segi persiapan dan juga acara-acara tambahan.

“Ini sejajar dengan nilai yang hendak ditanamkan dan diamalkan di kalangan masyarakat supaya setiap penganjuran majlis itu hendaklah afdal dan menepati matlamatnya tetapi tidak membazir dan tidak membuang masa,” katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia Subang dekat sini, sebelum mengiringi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berlepas ke Brunei untuk lawatan rasmi selama dua hari.

Selain itu, Rais juga menasihatkan supaya sebutan nama orang kenamaan (VVIP) diringkaskan bagi menjimatkan masa.

“Kesemua ini diputuskan dan dipersetujui oleh jemaah menteri memandangkan kita mempunyai tugas dan tugasan yang amat berat, di samping itu, kita harus mendidik masyarakat kita supaya menilai masa dan juga memberi penghargaan kepada keafdalan kita berucap dan di samping itu, mengadakan majlis-majlis rasmi ataupun bukan rasmi,” katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata, arahan berhubung perkara itu tidak meliputi acara-acara yang bersifat kebudayaan atau acara-acara yang melibatkan adat-istiadat yang telah menjadi tradisi dan sebahagian daripada amalan budaya.

Rais berkata, penganjuran majlis yang tidak terlalu lama akan memberi peluang kepada semua pihak untuk pulang awal, membaca, menyemak semula program-program atau susulan yang hendak dibuat pada keesokan harinya.

“Dijangka sekiranya sesuatu majlis itu selesai pada pukul 10.30 malam ataupun pukul 10.15 malam, maka waktu pada malam hari itu masih cukup bagi semua pihak yang berkenaan itu untuk menyusun kehidupan, merancang untuk keesokan harinya, apatah lagi bagi seseorang pemimpin seperti PM, TPM dan mereka yang mempunyai masa terhad,” katanya.

Beliau berkata, kementerian itu akan melaksanakan perkara itu secepat mungkin, selain menyebarkan warta itu sebagai amalan yang positif.

Dalam perkembangan lain, Rais berkata, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akan menyediakan dokumentari yang menggunakan sedutan ucapan Perdana Menteri dengan isian visual yang boleh menarik dan membawa kepada pemahaman serta penerimaan konsep ‘1Malaysia’ seperti yang dikehendaki oleh kerajaan.

Beliau berkata, prinsip-prinsip ‘1Malaysia’ yang diumumkan Perdana Menteri menerusi ucapannya kepada pegawai kerajaan semalam, amat penting kerana mengandungi prinsip yang membawa kepada negara bangsa yang membina.

“Oleh yang demikian, kita akan membuat sedutan-sedutannya menerusi sebaran dokumentari ini supaya dapat digunakan oleh semua pihak di pelbagai peringkat termasuk kerajaan negeri, badan-badan berkanun, jabatan kerajaan dan juga bagi kampung-kampung serta kampung baru dan juga jentera pentadbiran yang lain,” katanya.

Rais berkata, kementeriannya juga akan menganjurkan program 1Malaysia dengan kerjasama kerajaan negeri di seluruh negara.

“Dalam pada itu, kita akan kapsulkan mesej-mesej membina negara bangsa 1Malaysia ini untuk digunakan oleh semua stesen radio tidak kira swasta atau kerajaan serta stesen televisyen,” katanya.

Tiada ulasan: