HALAMAN SANTAI

Isnin, 28 Mei 2012

Najib: Demonstrasi 'baling pasir dalam periuk nasi' penjaja





 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar golongan yang mengadakan demonstrasi jalanan di ibu negara sebagai "membaling pasir dalam periuk nasi" penjaja dan peniaga kecil.

Walaupun beliau tidak merujuk secara khusus kepada perhimpunan BERSIH 3.0 yang diadakan hujung bulan lalu, Najib dipercayai merujuk kepada gabungan NGO tersebut yang didakwanya menyebabkan penjaja mengalami kerugian sehingga "jutaan ringgit."

"Siapa yang membaling pasir dalam periuk nasi tuan-tuan. Jawab... Tidak kisah (nasib) penjaja, peniaga merana.

"Sudahlah hujan tak boleh berniaga, beli mi, sayur, tak kira ratusan biji telur lagi... Ini angkara yang dibuat oleh manusia... jutaan ringgit rugi kepada penjaja dan peniaga," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapan di hadapan kira-kira 8,000 hadirin yang hadir dalam Majlis Ramah Mesra Warga Penjaja dan Peniaga Kecil 1Malaysia di Dataran Merdeka malam ini.

Menurutnya lagi, perkara tersebut tidak akan berlaku jika pihak yang menganjurkan demonstrasi jalanan itu "menerima nasihat" kerajaan untuk mengadakan di Stadium Merdeka atau Stadium Bukit Jalil.

"Tetapi jangan ganggu golongan ini. Rakyat seperti ini, yang sepatutnya dibela oleh kita.

"Janganlah kita membaling pasir ke dalam periuk nasi mereka", katanya sambil mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin.

Dalam ucapannya juga, Najib turut menyatakan tindakan peniaga yang berhimpun secara "aman, tertib dan beradab" malam ini sebagai satu isyarat bahawa "kekuatan peniaga kecil dan penjaga tidak dapat disangkal" lagi.

"Isyarat peniaga kecil dan penjaja (malam ini) adalah cukup hebat dan perlu diberi pengiktirafan.

"Kalau kita nak demonstrasi jalan, huru hara boleh atau tidak," katanya sambil diiringi dengan laungan "boleh" oleh pada hadirin.

"Tetapi peniaga kecil dan penjaja tetap menghormati undang-undang. Kita mahu menunjukkan imej baik bahawa kita inginkan keamanan, keharmonian dan berhimpun secara aman," katanya sambil mendapat tepukan gemuruh hadirin.

Perhimpunan malam ini, kata Najib, memberi isyarat jelas bahawa kumpulan tersebut merupakan satu masyarakat penting dalam masyarakat untuk memenuhi kesejahteraan rakyat dan penyumbang ekonomi serta menentukan hala tuju negara.

Tiada ulasan: