Oleh: Mohd Arif Juhani
KUALA LUMPUR : Kerajaan tidak menghormati pakar pendidikan
negara apabila memilih untuk membayar sebanyak RM20 juta kepada firma
perunding McKinsey & Co bagi merangka Pelan Pembangunan Pendidikan
(PPP).
Pengerusi Biro Pendidikan KEADILAN, Abbas Awang turut mempersoalkan
sikap sebenar kerajaan terhadap Institut Aminuddin Baki yang sepatutnya
dimanfaatkan untuk membaiki prestasi pendidikan negara.
“Saya sangsi dengan bayaran RM20 juta kepada firma luar negara yang
tidak memahami secara sempurna kedudukan sebenar pendidikan dan budaya
di Malaysia berbanding institut pendidikan tempatan.
“Malaysia juga memiliki Majlis Profesor Negara yang juga boleh
dimanfaatkan untuk merangka kaedah pendidikan terbaik yang boleh
ditawarkan untuk diaplikasikan dalam semua sistem pendidikan Malaysia,”
katanya.
Mantan Timbalan Pengarah Bahagian Sekolah Malaysia itu menambah,
masalah pendidikan negara juga bukan berpunca daripada kegagalan
merancang tetapi sistem pelaksanaan yang disifatkan kelam kabut.
“Kita tengok sistem Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik
Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kegagalan kerajaan menyelidik sistem ini
terlebih dahulu menyebabkan berbilion wang rakyat hangus dikerjakan.
“Kebanyakan sistem pendidikan negara juga menyebabkan kakitangan,
guru dan murid keliru dengan matlamat sebenar pendidikan dan akhirnya
apa yang dikejar terlepas yang dikendong berciciran,” ujarnya ketika
dihubungi.
Menurut mantan Pengarah Pendidikan Kuala Lumpur itu lagi, beliau
yakin situasi yang sama berlaku terhadap PPP kerana tiada pelan yang
membawa cadangan yang baru dan segar.
“PPM lebih banyak memaklumkan kelemahan yang terdapat dalam
pendidikan di Malaysia tanpa memberikan langkah penyelesaian yang lebih
konstruktif dan komprehensif.
“Lebih mengaibkan, ada cadangan tersebut sudah dibincangkan sejak
tahun 2000, ini sangat memalukan dan pembaziran wang rakyat secara jelas
kerana kerajaan sedang berniaga pendidikan dengan kroninya,” katanya.
Abbas turut mencadangkan sekiranya kerajaan berhasrat membaiki
prestasi pendidikan, sepatutnya sekumpulan pakar pendidikan dihantar ke
luar negara untuk meneliti kaedah pendidikan yang digunakan negara maju.
“Kalau mahu jimat perbelanjaan, buat sahaja lawatan kerja ke Thailand
atau Singapura untuk menilai sistem yang mereka gunakan, dahulu
Thailand jauh ketinggalan tetapi sekarang mereka sudah mendahului kita,”
jelasnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan