HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 September 2013

SPRM belum dedah laporan beli undi, dakwat kekal

KEADILAN DAILY


KUALA LUMPUR : Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tsin mempersoalkan status siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes pembelian undi yang berlaku dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

“Saya bersama bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang (Datuk Halim Hussin) melakukan siasatan, menemui bukti dan menyerahkan kepada SPRM.

“Ia berlaku dan diketahui oleh seluruh rakyat Pulau Pinang. (Malangnya) SPRM kata tidak ada kes,” katanya.

Dalam pada itu, Sim turut menuntut penjelasan berhubung siasatan sama ada wujud unsur rasuah dalam pemberian tender kepada pembekal dakwat kekal yang digunakan dalam PRU-13.

Sim_Parlimen

“Apakah kes ini dibuka dan dan apa status siasatan?” soalnya ketika mencelah dalam perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2013) hari ini.

Sim mengulas pendedahan pegawai Pusat Pemantauan & Pemberi Maklumat Kebangsaan (NOW), Akmal Nasir dalam prosiding Tribunal Rakyat bahawa wujud 1,705 kes penyelewengan sepanjang PRU-13.

“Ini temasuk pengerusi JKKK (Jawatankuasa Kemajuan & Keselamatan Kampung) memberi wang tunai dan meminta penerima mengundi Barisan Nasional.

“Dia juga berjanji kepada pengundi, selepas pilihan raya, (pengundi) dapat (habuan) melancong jika BN menang. Ini jelas rasuah,” ujar Sim

Laporan polis berhubung kes beli undi dibuat Sim pada pada 11 Mei 2013.

Tiada ulasan: