HALAMAN SANTAI

Sabtu, 28 September 2013

Jangan sesekali cuba hidupkan komunisme!

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengambil tindakan tegas terhadap orang ramai termasuk ahli politik yang cuba menghidupkan kembali fahaman komunisme di negara ini.Tegas Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, pihaknya memberi amaran kepada semua pihak agar tidak menghidupkan kembali fahaman tersebut.

Beliau berkata,  tindakan menyebarkan fahaman itu bukan sahaja melalui sebarang kenyataan, tetapi juga melalui perbuatan yang mempunyai unsur berkaitan seperti membawa masuk bahan-bahan buku, cakera padat video (VCD) atau dengan apa cara sekalipun.

Menurutnya pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas sekiranya ada pihak yang ingkar dengan arahan tersebut.

"Kebimbangan ini rentetan daripada dua kes termasuk di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) semalam apabila dua lelaki ditahan kerana cuba membawa masuk bahan-bahan berkaitan Parti Komunis Malaya.

"Pemeriksaan terhadap kedua-dua mereka menemui bahan-bahan seperti buku-buku dan VCD berkaitan fahaman ini. Semua bukti ini boleh dianggap sebagai barangan yang jelas menunjukkan hubung kait PKM dengan fahaman komunisme," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar sempena Mesyuarat Peringkat Tertinggi Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) 8, komunikasi bersama PDRM dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Wisma Pertahanan, Jalan Padang Tembak semalam.

Yang turut hadir, Panglima ATM, Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin.

Sementara itu, Zulkifeli berkata, beliau yang melihat perkembangan itu bimbang dan khuatir seolah-olah ada yang cuba menghidupkan kembali perjuangan yang dibawa oleh PKM dahulu.

"Sekiranya objektif menanam fahaman secara umum oleh mereka yang tidak bertanggungjawab ini gagal pada peringkat awal, saya risau akhirnya akan wujud pula perancangan membentuk ancaman militan kelak.

"Ini adalah isu keselamatan yang wajar kita bimbangkan dan perlunya persiapan dalam menangani perkara ini dari peringkat awal lagi," ujarnya.

Kata Zulkifeli, seluruh pejuang ATM baik yang masih hidup ataupun telah meninggal dunia pasti tidak menerima walaupun abu mayat Chin Peng untuk dibawa masuk ke negara ini.

"Chin Peng telah mendatangkan banyak penderitaan kepada rakyat di negara ini suatu ketika dahulu. Dia boleh dianggap musuh negara," katanya.

Tiada ulasan: