HALAMAN SANTAI

Sabtu, 28 September 2013

Mentaliti UMNO ‘haram’ dalam DAP- Datuk Mohd Ariff Sabri

ariff Sabri


KUALA LUMPUR: “Kelompok yang tidak faham struktur, gila kuasa dan perjuangan DAP tidak sepatutnya berada dalam parti.”

Demikian kata Ahli Parlimen DAP Raub, Datuk Mohd Ariff Sabri menempelak sikap sesetengah pemimpin dan ahli DAP yang disifatkannya telah diserap dengan mentaliti UMNO.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Zulkifli Mohd Nor yang beriya menawarkan diri untuk menjadi Pengerusi DAP Kebangsaan pertama dikalangan orang Melayu baru-baru ini.

“Dalam UMNO, perebutan kuasa, perpecahan dan sikap berpuak-puak memang dah jadi budaya. Sekarang nak pemilihan lagi menjadi-jadi.

“Adakah kita nak tengok DAP senasib dengan UMNO bila ada ahli yang bersikap demikian?,” soalnya ketika ditemuramah Roketkini.com

Menurut beliau, mentaliti UMNO ini hanya akan mengganggu fokus parti sekaligus mencemarkan usaha parti membaik pulih persepsi awam yang berpuluh tahun diracuni propaganda perkauman pemerintah.

“Apa yang tak sepatutnya berlaku, kenapa isu kaum pula dibangkitkan. Dalam borang DAP pun tak diminta tulis apa bangsa.

“Adakah beliau (Zulkifli) tidak tahu ideologi parti yang sememangnya bukan berjuang atas nama kaum? Beliau orang lama, sepatutnya tahu,” ujar Mohd Ariff.

Dalam masa yang sama Ahli Parlimen DAP Raub itu turut menegur sikap ‘bermuka-muka’ UMNO terhadap DAP.

“Dia (pemimpin UMNO) kata DAP parti Cina, chauvinis dan macam-macam lagi, tapi bila orang Melayu kurang, tak ramai ada jawatan dia bising, ini pelik,” katanya. – Roketkini.com

Tiada ulasan: