HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 April 2014

Nasib pekerja di Malaysia tidak terbela


Oleh AZIZ MUDA


WALAUPUN telah 57 tahun merdeka, para pekerja di negara ini masih lagi belum menikmati keistimewaan sewajarnya. Malah dalam banyak hal, nasib pekerja-pekerja di Malaysia masih lagi tidak terbela.

Contoh paling jelas boleh dirujuk kepada skim gaji pekerjapekerja itu sendiri yang masih tidak menentu, sehingga ada di antara mereka yang mendapat bayaran agak rendah berbanding tenaga, pemikiran dan masa yang telah mereka korbankan kepada pihak majikan.

Berdasarkan keperluan semasa, setiap pekerja di Malaysia kini memerlukan gaji minima RM1,100 sebulan. Ini bertepatan dengan tawaran Pakatan Rakyat seperti yang diketengahkan di dalam manifesto PRU13 lalu. Namun sehingga kini, pekerja di Malaysia hanya menerima gaji minima RM900 sebulan.

Kebanjiran buruh asing Berdasarkan statistik yang dikeluarkan kerajaan, Malaysia adalah antara 10 buah negara teratas yang tersenarai sebagai penggaji warga asing tertinggi di dunia. Dasar kerajaan yang terbuka terhadap pengambilan pekerja asing telah menyebabkan pekerja-pekerja asing termasuk dari Indonesia, Filipina, Bangladesh, Nepal, India, China, Mynmar, Pakistan, Afghanistan, Kemboja, Vietnam, Sri Lanka dan negara di benua Afrika begitu berminat berminat bekerja di negara ini.

Mereka bekerja dalam pelbagai sektor yang bergaji rendah seperti buruh, pekerja kilang dan pembantu rumah. Dasar kerajaan yang mengutamakan pekerja asing itu juga telah membuatkan peluang pekerjaan kepada masyarakat tempatan terutama golongan muda agak terhad, sehingga menyebabkan jumlah pengangguran di negara ini semakin bertambah dari sehari ke sehari.

Lebih buruk lagi apabila tanggungjawab kerajaan yang sepatutnya membela rakyat sendiri dengan menyediakan peluang pekerjaan yang sepatutnya kepada rakyat sanggup dipandang sebelah mata oleh pihak pemerintah. Keadaan ini lebih terserlah ketika negara sedang dalam persiapan untuk menghadapi pilihanraya bagi kepentingan politik Umno-BN, sehingga menyebabkan peluangpeluang pekerjaan di negara ini diambil alih oleh pekerja-pekerja asing.

Harga barangan mahal tak sesuai gaji pekerja Nasib para pekerja di negara ini bertambah buruk apabila harga barangan keperluan harian melambung tinggi dari semasa ke semasa dan tidak sesuai dengan gaji yang mereka terima setiap bulan.

Data yang dikeluarkan oleh International Labour Organisation melalui laman BBC pada April 2012 lalu, khususnya dalam menilai gaji pekerjapekerja di Malaysia dengan 72 buah negara lain di dunia, telah meletakkan kedudukan Malaysia ìdihimpit antara negara Belarus dan Botswana.

Di bawah Malaysia dalam ranking terbaru itu, Belarus yang merupakan negara Eropah yang ekonominya agak serdahana, lebih kurang di antara negaranegara Scandinavia dan negara Balkan yang lain. Jadi jika sudah berada pada tahap sederhana di Eropah, ia bermaksud lebih tinggi daripada yang sederhana di Asia. Botswana pula diakui antara negara termaju di Afrika, walaupun negara itu datang daripada benua Afrika.

Tekanan politik, ditukar, sekat gaji, tak naik pangkat Lebih menyedihkan lagi apabila rakyat negara ini terus dihalang dari bersuara untuk menyatakan pandangan demi kebaikan bersama. Malah jika bersuara, mereka khususnya kakitangan awam termasuk dari kalangan pendidik akan dikenakan pelbagai tindakan oleh pihak kerajaan.

Presiden Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik), Normala Sudirman turut menyimpan puluhan fail mengenai perkara itu untuk diketengahkan dari semasa ke semasa demi membela guru-guru yang teraniaya.

Menurut Normala, yang lebih teruk lagi, ada guru yang dipecat, ditahan gaji dan ditukarkan jauh dari pasangan, keluarga dan anak-anak atas dakwaan yang tidak berasas dan pelanggaran prosedur yang zalim dan tidak bertamadun.

“Inilah dilema warga pendidik selama ini yang dipaksa mengikut telunjuk pihak tertentu dan mendiamkan diri serta membisu seribu bahasa atas kalimat ‘Yang Menurut Perintah’,” katanya.

Terkini, beliau turut bersedih di atas tindakan menukarkan Pengerusi Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM), Mohd Nor Izzat Mohd Johari kerana membantah pelaksanaan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), sehingga memaksa beliau menyerahkan memorandum bantahannya ke Pejabat Pendidikan Negeri Pahang pada 12 Mac lalu.

Pekerja ladang terus tertindas Penindasan ke atas para pekerja turut berlaku secara berleluasa di kalangan pekerja ladang. Selain masalah gaji yang rendah dan tidak setimpal dengan tenaga yang mereka keluarkan, mereka turut terabai dari pelbagai aspek kebajikan lain.

Seorang aktivis dari kalangan masyarakat India yang juga Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Arutchelvan berkata, sehingga kini hak perumahan kepada semua pekerja atau rakyat negara ini yang berhak memiliki rumah termasuk di kalangan pekerja ladang masih tidak tercapai.

Katanya, ini kerana 70 peratus rakyat Malaysia berpendapatan kurang daripada RM3,500 sebulan dan majoriti dari mereka tidak mampu memiliki rumah sendiri kerana kebanyakan rumah yang dibina adalah untuk kumpulan yang berpendapatan tinggi sahaja.

“Malah harga rumah kos rendah juga sudah melambung dari RM25,000 ke RM65, 000 hari ini. Gaji pekerja pula beku sejak 10 tahun lalu,” katanya.

Beliau turut merujuk kepada kes pengusiran paksa di kalangan penduduk di Kampung Berembang yang telah menjadi topik nasional.

Isu masalah rumah flat Dengkil yang menempatkan bekas para pekerja ladang dari Putrajaya itu jelas menunjukkan kegagalan kerajaan membina rumah selesa.

Ancaman GST terhadap nasib pekerja Kekecewaan rakyat terhadap kerajaan Umno-BN yang gagal menyelesaikan masalahmasalah yang dihadapi lebih memuncak apabila kerajaan tetap bertegas untuk melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) mulai April tahun depan.

Pada hal, PAS dan Pakatan Rakyat dengan tegas menolak pelaksanaan cukai tersebut kerana ia adalah satu bentuk cukai yang tidak adil dan membebankan rakyat berpendapatan rendah.

Sejajar dengan kedegilan kerajaan untuk terus melaksanakan GST, sudah sewajarnya rakyat negara ini bersuara menerusi perhimpunan besar-besar seperti yang dirancang pada 1 Mei ini di Dataran Merdeka.

Tiada ulasan: