HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 April 2014

PAS: Benteng manusia halang hudud biadab

MALAYSIAKINI



 


Pemuda PAS menyifatkan rancangan MCA membina benteng manusia di bangunan Parlimen bagi menghalang parti Islam itu membentangkan rang undang-undang (RUU) persendirian bagi membolehkan pelaksanaan hudud di Kelantan sebagai “biadab”.

Mengutuk perkara itu, Ketua dewan itu Suhaizan Kaiat berkata, ia jelas menggambarkan sikap MCA yang provokatif dan antidemokrasi dengan sikap yang “begitu keras”.

“Tindakan tersebut juga menggambarkan sikap MCA yang terus menerus anti kepada Islam dan ini merupakan satu kegagalan kepada Umno untuk mendidik MCA,” katanya.

TheSun semalam melaporkan, Pemuda MCA akan membentuk benteng manusia di bangunan Parlimen bagi menghalang PAS jika parti itu berkeras membentangkan RUU itu.

Ketua Pemuda MCA Senator Chong Sin Woon (kanan) berkata, mereka akan cuba sehabis baik menghalang PAS daripada membentangkan RUU itu pada Jun ini bagi menegakkan perlembagaan.

Chong juga berhujah, RUU itu mesti dihentikan sebelum terlambat dan memberi kesan besar kepada bukan Islam.

Mca juga merancang kempen jalanan bagi menentang RUU itu bermula pada 8 Mei depan dan merancang mengutip sejuta tandatangan menolaknya.

Dalam kenyataannya hari ini, Suhaizan juga meletakkan tanggungjawab di bahu Umno yang didakwanya berdiam diri sekian lama ketika pemimpin MCA “menghina Islam”.

Tiada ulasan: