HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 April 2014

Polis tak boleh halang Hari Pekerja 1 Mei



Oleh NYZA AYOB 


KUALA LUMPUR: Polis tidak boleh menggunakan Akta Perhimpunan Aman (PAA) untuk bertindak terhadap Perhimpunan Bantah GST pada 1 Mei di Kuala Lumpur kerana hari itu ialah Hari Pekerja yang disambut di seluruh dunia, tegas Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato’ Mahfuz Omar.

Beliau mahu pihak polis berlaku adil dan mementingkan keharmonian dan mengikut perkembangan ma sa serta melihat peranan mereka menjaga sistem demokrasi di negara ini.

Mengulas kenyataan Ketua Polis Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad bahawa perhimpunan anjuran NGO dan Pakatan Rakyat itu, adalah haram di sisi undang-undang, Mahfuz me negaskan, polis tidak bo leh menggunakan Akta Perhimpunan Aman 2012 untuk menghentikan perhimpunan tersebut kerana Hari Pekerja disambut di seluruh dunia pada 1 Mei itu.

“Jadi tidak ada sebab untuk kerajaan, polis atau DBKL menjadikan perhimpunan ini sebagai satu ma salah besar kepada mere ka. Perhimpunan tersebut ada lah perhimpunan aman.

“Sama seperti kita pergi ke pekan, pergi tengok bola atau pergi sembahyang Jumaat.

Semuanya berlaku de ngan aman,” katanya.

Sementara itu, Bersih mengulangi hasratnya untuk berhimpun semasa perhimpunan 1 Mei pada jam 2 petang berhampiran KLCC, dan kemudiannya berarak ke Dataran Merdeka.

Dalam perkembangan lain, Mahfuz menyifatkan tindakan sekumpulan kecil NGO Umno di sebuah negeri membuat laporan polis membantah himpunan ini, menggambarkan masih terdapat golongan yang berfikiran mundur dan tidak melihat kepentingan semua pihak untuk jangka masa panjang kesan pelaksanaan GST ini.

Tiada ulasan: