DEIK DAILY
Bajet 2018 dengan temanya yang merepek panjang, merupakan bajet
berunsur cerekarama yang terhebat dalam sejarah negara dan oleh itu,
layak menjadi pemenang anugerah cerekarama terbaik Malaysia!
Ada beberapa sebab mengapa saya katakan demikian.
Pertama, pelbagai peruntukan dan pemberian diumumkan
dengan sepintas lalu dan penuh bangga namun dari manakah Datuk Seri
Najib Razak akan mencekau wang defisit sejumlah RM42.35 bilion akibat
daripada unjuran perbelanjaan Bajet 2018 sebanyak RM282.25 bilion yang
melebihi hasil sebanyak RM239.86 bilion?
Sudah tentulah dengan meminjam atau berhutang kan. Namun umum
mengetahui bahawa hutang negara sudah tinggi iaitu hampir mencecah
siling nisbah hutang-KDNK sebanyak 55 peratus.
Itu belum dikira hutang kontingen yang tidak dimasukkan dalam bajet kerajaan seperti 1MDB, MRT dan Felda.
Apakah tambahan hutang RM42.35 bilion sangat perlu? Sudahkah kerajaan
mengambilkira kadar faedah yang terpaksa dibayar ke atas hutang itu
yang dianggarkan berjumlah RM31 bilion atau lebih kurang 15 peratus
daripada perbelanjaan operasi negara?
Apakah rakyat kini dicukai untuk membayar hutang atau untuk mendapat manfaat daripada cukai tersebut?
Menurut Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Ketua Pembangkang dan
Presiden Pakatan Harapan, dalam ucapan perbahasan beliau pada 30
Oktober, RM31 bilion itu cukup untuk membina 60 buah hospital dalam
setahun!
Tanya beliau kepada Dewan Rakyat, “apakah harapan rakyat Malaysia
terhadap pembentangan bajet 2018 ini? Jawapannya mudah; rakyat
mengharapkan bajet ini mampu merawat derita yang mereka tanggung sejak
2009”.
Rakyat terhimpit
Namun hakikatnya, ramai rakyat yang terhimpit akibat kenaikan harga
barang dan harga minyak. Subsidi dihapuskan, kesihatan semakin mahal dan
pendidikan didagangkan.
“Rakyat tidak mampu menyediakan makanan berkualiti untuk keluarga
terutama untuk anak-anak yang sedang membesar,” kata Wan Azizah.
Dalam masa yang sama, mengapakah kerajaan tidak meletakkan keutamaan
kepada pembanterasan rasuah, pembaziran dan ketirisan sebagai langkah
penjimatan penting kepada perbelanjaan yang terus mengembung? Saya
langsung tidak nampak komitmen kerajaan dalam hal ini.
Pakatan Harapan sebaliknya telah membentangkan Belanjawan 2018 yang
dengan jelas meletakkan asas prinsipnya kepada premis ini dan menolak
cukai regresif GST sebagai langkah penampungan perbelanjaan negara malah
dengan berani meletakkan angka RM20 bilion sebagai penjimatan daripada
ketirisan dan rasuah termasuk memotong peruntukan Jabatan Perdana
Menteri yang diketahui sangat kembung.
Menurut Wan Azizah, Pakatan Harapan secara bersungguh-sungguh
mengetengahkan idea-idea fiskal, kewangan dan ekonomi dalam kerangka
mengurus dan membangunkan negara yang bebas dari amalan kleptokrasi,
rasuah, ketirisan, pembaziran, salah guna kuasa, penyiasatan terpilih,
pendakwaan terpilih dan penghakisan demokrasi berparlimen.
“Pakatan Harapan telah menggariskan dasar-dasar sosioekonomi,
pembangunan ekonomi serta perindustrian dan perdagangan yang menyentuh
langsung dalam usaha merawat derita rakyat lantaran salah urus dan
tadbir kewangan negara oleh Barisan Nasional” kata Wan Azizah.
Lantas
katanya lagi, Pakatan Harapan telah mengumumkan 10 perkara berikut
dalam belanjawannya iaitu hapuskan GST, hapuskan tol, pendidikan percuma
untuk semua, pelaksanaan gaji minimum RM1,500 di seluruh negara, rumah
mampu milik, dasar hapus rasuah, hapus campur tangan politik dalam
Felda, menaikkan royalti minyak 20 peratus kepada negeri Kelantan,
Terengganu, Sabah dan Sarawak, cuti bersalin 120 hari dan dana RM15
bilion untuk pembangunan Sabah dan Sarawak.
Siapa dapat faedah
Kedua, terdapat penurunan peruntukan beberapa
perkara penting jika dibandingkan dengan Bajet tahun lalu walaupun
pengumuman yang dibuat oleh Najib kedengaran sangat hebat. Contohnya,
perbelanjaan untuk pendidikan dan latihan yang diumumkan peruntukan
sebanyak RM5.2 bilion.
Namun apabila disemak peruntukan Bajet tahun
lalu, ia sebenarnya lebih tinggi, iaitu RM5.9 bilion. Bermakna ada
penurunan peruntukan dalam Bajet tahun ini.
Ketiga,
jurang perbezaan peruntukan yang ketara antara pemberian kepada rakyat
secara langsung dan dana yang diperuntukkan kepada projek atau inisiatif
tertentu.
Contohnya, walaupun diumumkan bayaran khas bagi penjawat awam
sebanyak RM1,500 bagi penjawat awam, bayaran "one-off" sebanyak RM1,500
kepada imam, bilal, guru KAFA dan takmir serta elaun bagi warga emas dan
OKU dinaikkan kepada RM350 and RM100 masing-masing, namun jumlah
peruntukan bagi pemberian-pemberian itu adalah kecil jika dibandingkan
dengan peruntukan kepada misalnya Dana Pembangunan Pengangkutan dengan
peruntukan RM3 bilion.
Siapakah yang mendapat faedah daripada dana begini? Sudah tentu bukan rakyat biasa.
Ketiga, isu utama rakyat iaitu kos sara hidup jelas
tidak ditangani oleh Bajet 2018. Antara sebab utama kenaikan kos sara
hidup ialah kenaikan harga barang, cukai GST dan gaji yang rendah.
Apakah Bajet 2018 mengutarakan dasar untuk menangani kos sara hidup
selain daripada pemberian segera seperti BR1M dan bayaran khas
“one-off”?
Pada pendapat Wan Azizah, pelaksanaan GST adalah semata-mata untuk
menampung kekurangan dana kerajaan akibat pemborosan, rasuah dan
ketirisan. Maka seluruh rakyat termasuk fakir miskin, penerima BR1M dan
asnaf zakat pun terpaksa membayar GST. Katanya, “tidak semua rakyat
menerima BR1M, tetapi semua rakyat dipaksa membayar GST”.
Tiada kenaikan gaji minimum
Sedang Belanjawan Pakatan Harapan mengesyorkan pemansuhan GST dan
memperincikan kaedah menampung kekurangan hasil akibat daripadanya,
Bajet 2018 masih mengekalkan GST malah memberikan pelepasan kepada
perkara-perkara yang tidak meringankan beban rakyat secara langsung.
Contohnya, pelepasan GST ke atas operator kapal persiaran (cruiser)
dan ke atas pengimportan big ticket items seperti kapal terbang dan
kapal oleh syarikat penerbangan dan perkapalan. Apakah faedah pelepasan
itu akan sampai kepada rakyat biasa yang terhimpit dengan derita
kehidupan?
Keempat,
berkait dengan gaji yang rendah dan lambakan pekerja asing, amatlah
jelas bahawa Bajet 2018 juga tidak menyentuh tentang kenaikan gaji
minimum. Kadar semasa sebanyak RM1,000 bagi Semenanjung dan RM920 bagi
Sabah dan Sarawak tidak boleh lagi dianggap sebagai jumlah sara hidup
yang wajar di Malaysia. Belanjawan Pakatan Harapan meningkatkan kadar
gaji minimum kepada RM1,500 untuk seluruh negara. Inilah kadar yang
dituntut oleh Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan telah
dilaksanakan oleh kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang.
Kesimpulannya, Bajet 2018 berunsur bajet cerekarama kerana
persembahannya yang bersandarkan janji-janji yang tidak ditepati,
sindiran yang angkuh dan angan-angan mat jenin yang tidak berpijak
kepada bumi nyata. Bajet yang juga boleh dikatakan bajet bangsawan yang
gah lagi hebat tetapi gagal dan pincang dalam mengeluarkan rakyat dan
negara daripada gejala najis rasuah, pemborosan dan kleptokrasi.
Justeru, akuilah bahawa Bajet 2018 yang dikatakan Ibu Segala Bajet itu hanyalah sebuah bajet cerekarama.
Tuan Yang Dipertua, saya mohon menolak jauh ke tepi Bajet 2018!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan