HALAMAN SANTAI

Khamis, 26 Oktober 2017

Badan Peguam cabar lantikan ketua hakim

MALAYSIAKINI



Badan Peguam pada 10 Oktober 2017 lalu telah memfailkan saman pemula bagi mencabar pelantikan Hakim Tan Sri Md Md Raus Sharif dan Hakim Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebagai hakim tambahan.

Badan Peguam juga memohon supaya pelantikan mereka sebagai Ketua Hakim Negara dan presiden Mahkamah Rayuan mereka diisytihar sebagai tidak sah dan terbatal.

Badan Peguam menamakan bekas ketua hakim Tun Arifin Zakaria, Hakim Raus dan Hakim Zulkefli sebagai defendan.

Mereka memfailkan tindakan undang-undang berikutan resolusi yang diterima dalam Mesyuarat Agung Luar Biasa pada 3 Ogos 2017 bagi mendukung keulungan Perlembagaan Persekutuan dan mempertahankan kebebasan serta integriti kehakiman.

Tidak sah dan terbatal

Dalam saman itu Badan Peguam memohon mahkamah untuk memutuskan hal berkaitan beberapa pengisytiharan:

"Pengisytiharan atas nasihat Arifin sebagai ketua hakim kepada Yang di Pertuan Agong pada 30 Mac 2017 tahun ini untuk melantik Hakim Raus dan Hakim Zulkefli sebagai hakim tambahan di bawah Perkara 122 (1A) sebagai melanggar perlembagaan dan tidak sah.

"Pengisytiharan bahawa pelantikan Hakim Raus dan Hakim Zulkefli sebagai hakim tambahan sebagaimana yang diumumkan pada 7 Julai 2017 sebagai melanggar perlembagaan dan tidak sah.

"Pengisytiharan pelantikan Hakim Raus sebagai Ketua Hakim Negara berkuatkuasa pada 4 Ogos tahun ini sebagai melanggar perlembagaan dan tidak sah.

"Pengisytiharan pelantikan Hakim Zulkefli sebagai presiden Mahkamah Rayuan berkuatkuasa 8 September tahun ini sebagai melanggar perlembagaan dan tidak sah.

"Pengisytiharan bahawa nasihat oleh Arifin sebagai ketua hakim pada ketika itu kepada Perdana Menteri, setelah dirundingkan bahawa pelantikan Hakim Zulkefli sebagai Presiden Mahkamah Rayuan di bawah Perkara 122B Perlembagaan Persekutuan sebagai melanggar perlembagaan dan tidak sah," demikian permohonan badan itu.

Lucut jawatan

Selain itu, Badan Peguam juga memohon untuk Hakim Raus dan Hakim Zulkefli dilucutkan daripada jawatannya sekarang.

Permohonan saman ini ditimbulkan ketika pengurusan kes hari ini di hadapan pendaftar Mahkamah Tinggi Firdaus Sidqi Sharil Azli manakala peguam Steven Thiru mewakili Badan Peguam.

Sementara itu peguam kanan persekutuan Suzana Atan mewakili hakim-hakim tersebut.

Difahamkan Badan Peguam memberitahu pendaftar bahawa mereka memohon untuk meminda saman pemula itu.

Firdaus menetapkan tarikh 9 November 2017 ini untuk pengurusan kes di hadapan Hakim Azizah Nawawi.

Tiada ulasan: