HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Oktober 2017

Kes 'muka badut' PM diremit kembali ke Mahkamah Sesyen

MALAYSIAKINI



Mahkamah Persekutuan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya mahkamah tertinggi dalam negara itu mendengar kes cabaran perlembagaan artis grafik Fahmi Reza terhadap Seksyen 233, Akta Komunikasi dan Multimedia.

Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin berkata lima anggota panel berpendapat kes itu tidak sesuai dibawa ke Mahkamah Persekutuan, kerana tidak selari dengan prosedur bawah Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

“Justeru, kami ketepikan arahan Mahkamah Tinggi untuk merujuk kes ini ke mahkamah ini.
“Kes ini akan diremit semula ke Mahkamah Sesyen,” kata Zulkelfi.

Beliau menetapkan 8 November untuk tarikh baru sebutan untuk menetapkan tarikh perbicaraan Fahmi bawah Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia.

Ditemui selepas itu, peguam Fahmi Syahredzan Johan berkata pihak pendakwaan telah memfailkan bantahan di Mahkamah Tinggi terhadap usaha mereka mengetepikan pertuduhan atas alasan Seksyen 233 (1)(a) melanggar perlembagaan.

Jun tahun lalu, Fahmi mohon dibicarakan atas dua dakwaan jenayah susulan lakaran wajah perdana menteri seperti badut – satu di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dan satu lagi di Ipoh.

Tiada ulasan: