HALAMAN SANTAI

Ahad, 29 Oktober 2017

MP BN Sarawak gagal tuntut royalti minyak 20 peratus


Oleh
 
KUALA LUMPUR: Sikap berdiam diri wakil rakyat Barisan Nasional (BN) parlimen Sarawak menuntut kenaikan royalti petroleum wilayah itu terus menimbulkan tanda tanya.

Pendirian itu berbeza dengan komitmen yang dizahirkan dalam Belanjawan Alternatif 2018 Pakatan Harapan (HARAPAN) yang mengemukakan cadangan menaikkan royalti minyak kepada 20 peratus bagi negeri dan wilayah pengeluar minyak Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

Menurut Ahli Parlimen Stampin, Julian Tan Kok Ping, wakil-wakil rakyat BN parlimen Sarawak  bertindak sekadar mencari publisiti ‘membuat bising’ dalam akhbar-akhbar tempatan Sarawak menuntut royalti minyak dinaikkan.

“Kita tidak melihat Ahli Parlimen BN dari Sarawak menggunakan kuasa yang ada pada mereka untuk menyuarakan tuntutan kepada kerajaan supaya royalti minyak dinaikkan.

“Mereka ini hanya buat bising mengenai perkara itu di media tempatan Sarawak tapi tidak pernah perjuangkannya di Parlimen – dan sekarang suara itu diwakili oleh Pakatan Harapan secara rasmi dalam Bajet Alternatif yang dibentangkan,” katanya ketika ditemui Roketkini.

Katanya, pengembalian kemakmuran kepada Sarawak bakal menjadikan wilayah itu setanding dengan mana-mana negeri yang membangun dan maju di negara ini.

Menurut Ahli Parlimen Bandar Sibu, Oscar Ling Chai Yew pula, meski pun Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak telah meluluskan usul menuntut kenaikan royalti 20 peratus, ia hanya dapat direalisasikan melalui tekad politik yang perlu diperjuangkan di Parlimen.

“Tuntutan sudahpun diluluskan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak sebelum ini, tetapi di Parlimen, kita tak melihat ada usul sedemikian dari Ahli Parlimen BN sendiri.

“Sikap mereka sendiri yang tidak menunjukkan kesungguhan untuk perjuangkan kenaikan royalti hasil minyak Sarawak,” kata Oscar.

Beliau berkata, tanggapan kononnya Sarawak masih ‘kubu kuat BN’ itu mungkin menjadi faktor sikap tidak acuh ahli parlimen BN Sarawak memperjuangkan hak wilayah itu.

“Sudah tentu Sabah dan Sarawak buat masa ini dianggap kubu BN. Jika Pakatan Harapan kuat, saya percaya situasi tentu berubah,” katanya lagi.

Selain cadangan menaikkan 20 peratus royalti minyak, HARAPAN dalam belanjaran alternatifnya turut mencadangkan peruntukan 30 peratus perbelanjaan pembangunan persekutuan kepada Sabah dan Sarawak.

Ini bermakna, kerajaan HARAPAN akan membelanjakan sebanyak RM15 bilion setahun atau sekurang-kurangnya RM75 bilion bagi tempoh lima tahun. – Roketkini.com


Tiada ulasan: