HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Oktober 2017

Padan muka aku

MALAYSIAKINI



Padan muka, padan muka, padan muka - setelah menunggu lebih lapan tahun, akhirnya Amran Ahmad kalah di Mahkamah Perusahaan dalam kes buang kerja dari Utusan Melayu (M) Berhad pada tahun 2009.

Secara ringkas, Amran kalah selepas gagal dalam tuntutannya di Mahkamah Perusahaan di Kuala Lumpur atas dakwaan dibuang kerja secara salah oleh syarikat itu selepas mengadukan transaksi syarikat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Padan muka Amran, sebab kononnya hendak berjuang demi ahli-ahli Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) cawangan Utusan Melayu bagi mendapat perjanjian bersama (CA) yang lebih baik dan akhirnya 'terkorban' setelah dibuang kerja semasa bulan Ramadan, bulan yang mulia.

Pada ketika itu, NUJ masih dalam proses rundingan untuk mendapatkan CA dengan majikannya sehingga menyebabkan majlis eksekutifnya termasuk pengerusi ada kalanya 'naik gila' dengan beberapa cadangan majikan yang tidak masuk akal, potong itu dan ini, selain menawarkan kadar kenaikan gaji yang tidak setara dengan akhbar arus perdana lain.

Padan muka, barang kali tiada sesiapa yang mengenang 'pengorbanan' tersebut apatah lagi untuk mengucapkan berterima kasih bukan sahaja kepada Amran malah juga kepada beberapa exco NUJ lain seperti Hata Wahari dan Wan Syamsul Amly yang saya percaya, turut terkena tempiasnya.

Dengar-dengar cerita, bukan exco-exco kesatuan yang 'bersekongkol' dengan Amran sahaja terkena tempias yang maha hebat dugaannya tetapi beberapa kenalan yang rapat atau pernah rapat juga diuji dengan pelbagai cabaran yang tidak terduga sama sekali.

Padan muka sekali lagi kerana kalah di Mahkamah Perusahaan setelah tidak mahu menerima tawaran selesaikan kes lebih awal dengan bayaran 12 bulan gaji tetapi terpaksa minta maaf dalam surat yang ditulis oleh pihak majikan.

Lagi, padan muka sebab terikut-ikut cakap exco-exco yang sebulat suara bersetuju untuk ke SPRM bagi membuat laporan setelah ada exco mendapat invois pembelian 'cantilever steel support' dan 'goal post fencing' yang disangka sebagai tiang gol bernilai ratusan ribu ringgit.

Padan muka juga sebab mengeluarkan kenyataan sebagai pengerusi NUJ Utusan kepada Malaysiakini dan Harakahdaily yang menyebabkannya terheret dengan dakwaan menfitnah syarikat dan mengeluarkan kenyataan tidak benar sebagai individu.

Dipecat sebagai wartawan

Paling padan muka dan agak melucukan juga, Amran keluarkan kenyataan sebagai pengerusi NUJ Utusan tetapi dipecat sebagai wartawan.

Padan muka lagi sebab percayakan ayat bos yang pernah berkata 'I will be the first to defend you, kalau you kena buang' setelah bertemu empat mata dengannya dan melahirkan rasa bimbang jika dibuang kerja atas pejuangan kesatuan.

Padan muka juga kerana menyahut 'cabaran' bos paling besar Utusan untuk menunaikan hak dalam melaporkan isu 'cantilever steel support' dan 'goal post fencing'  itu ke SPRM.

Yang peliknya, dalam perjumpaan dengan bos-bos ketika itu, tidak pula mereka menjelaskan bahawa 'cantilever steel support' dan 'goal post fencing' itu tiada sangkut-paut dengan apa jua unsur yang berkaitan tiang gol.

Lagi padan muka sebab termakan kurniaan 'durian pejuang' yang pernah dikopek sendiri oleh bos semasa suatu majlis keraian.



Apapun, pada hakikatnya, walaupun 'padan muka' di sana ini, saya tidak pernah menyesal berjuang untuk NUJ kerana faham ianya sepak terajang yang terpaksa dilalui dalam perjuangan kesatuan, bukan persatuan, demi mempertahan serta menambah baik kebajikan ahli-ahlinya.

Saya juga percaya, jika arwah abah masih ada pun, beliau pastinya memahami apa yang telah saya lalui dan saya tidak akan 'dimarahi' kerana dibuang kerja, bukan kerana melakukan perkara tidak senonoh yang tidak sepatutnya.

Buat ibu, isteri, ahli keluarga serta sahabat handai yang cukup memahami akibat dan sebab musabab terjadinya musibah ini, saya sangat hargai, ucap terima kasih dan insya Allah, saya kalah di dalam pertempuran tetapi bukan kalah di medan perang.

Ya, saya kehilangan pekerjaan yang bukan sahaja menjadi periuk nasi selama hampir 10 tahun kerana NUJ tetapi saya tetap akan ingat bahawa kehilangan pekerjaan itu adalah atas ikhtiar yang saya percaya sebagai baik, perlu dilakukan dan terpaksa diusahakan.

Bersabarlah, mungkin ada cahaya di hujung terowong nanti. Insya Allah.


AMRAN AHMAD NOR adalah bekas pengerusi NUJ cawangan Utusan Melayu dan masih menjejaki perjuangan arwah Ahmad Nor, bekas presiden Cuepacs dan naib pengerusi DAP.

Tiada ulasan: