HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Oktober 2017

Datuk Seri pukul anggota RELA direman

ANTARAPOS

Post Pic
 
 
AMPANG: Lelaki berstatus 'Datuk Seri' yang didakwa memukul tiga anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) ketika bertugas di sebuah tokong dekat Kampung Baru di sini, Jumaat lalu, direman empat hari bermula hari ini.
 
Majistret Mohamad Firdaus Sadina Ali membenarkan reman sehingga 3 November ini bagi membolehkan siasatan dilakukan mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam dan Seksyen 353 Kanun Keseksaan kerana menggunakan kekerasan jenayah bagi menakutkan penjawat awam daripada menjalankan kewajipannya.
 
Terdahulu, lelaki berusia 29 tahun yang memakai kemeja putih itu tiba di perkarangan bangunan Mahkamah Ampang pada jam 9.30 pagi.
 
Pada jam 10.50 pagi, dia diiringi anggota polis ke kamar mahkamah untuk prosiding reman.
 
Prosiding reman mengambil masa lebih sejam sebelum suspek dibawa keluar pada jam 12 tengah hari.
 
Suspek ditahan pada jam 4 petang semalam selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya.
 
Dalam kejadian kira-kira jam 6.30 pagi Jumaat lalu, tiga anggota RELA iaitu Melvin Cheong Mun Khai, 19; Leong Jiun Jie, 21, dan Lee Weng Poh, 27, masing-masing bengkak mata kiri, selain sakit di beberapa bahagian badan selepas mendakwa dipukul dan ditendang suspek.
 
Mereka mendakwa kejadian berpunca daripada tindakan meminta suspek mengalihkan kenderaan jenis Toyota Vellfire yang diletakkan di tepi jalan besar kerana menghalang lalu lintas.
 
Berikutan kejadian, laporan dibuat di Balai Polis Ampang, selain aduan kepada Ketua Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Seri Michael Chong, yang juga Timbalan Pesuruhjaya Kehormat RELA

Tiada ulasan: