HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Oktober 2017

Hadi yang sepatutnya perlu bertaubat, kata Dr Mahathir

 
Dr Mahathir mendakwa perpecahan dan permusuhan sesama orang Islam di Malaysia bermula dengan PAS dan Amanat Hadi.


mahathir_hadi_memali_600

PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir berkata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sepatutnya yang bertaubat kerana mengeluarkan amanat yang menyebabkan perpecahan orang Islam di negara ini.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) dalam entri terbaru di blognya menggesa Hadi menarik balik amanat itu kerana Al-Quran mengatakan umat Islam dilarang berpecah dan berpuak.

“Hadi suruh saya bertaubat, sebenarnya yang mesti bertaubat ialah Hadi sendiri. Sesungguhnya Hadi berdosa besar dan Hadi perlu bertaubat dan batalkan amanatnya,” kata pengerusi PH itu, merujuk kepada sedutan ceramah umum yang dikaitkan dengan Hadi pada 1981, yang dipanggil sebagai Amanat Hadi.

Sedutan itu mendakwa PAS menentang dan melawan Umno dan Barisan Nasional kerana mereka mengekalkan perlembagaan penjajah, undang-undang kafir dan peraturan jahiliyah. Pada 1984, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan amanat tersebut bertentangan dengan Islam.

Dr Mahathir berkata amanah itu terbawa kepada Peristiwa Memali 1985 di Baling, Kedah yang mengorbankan 14 orang, berpuluh lain cedera dan penahanan beratus orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam usaha pihak berkuasa menahan seorang pemimpin PAS tempatan.

“Kerana Hadi kafirkan pemerintahan Malaysia dalam amanatnya, maka 4 orang anggota polis dibunuh oleh pengikut Ibrahim Libya kerana percaya mereka sedang berjihad dan mati mereka apabila diserang balas oleh polis adalah mati syahid,” kata bekas perdana menteri itu.

Pada 20 Oktober lalu, dalam wawancara bersama Sinar Harian, Hadi menggesa Dr Mahathir bertaubat kerana menurutnya bekas perdana menteri itu menjadi punca kerosakan sistem negara,
pengurangan kuasa raja Melayu, amalan demokrasi tempang dan mentadbir negara secara diktator.

“Semua kesalahan ini beliau tidak mengaku dan tidak minta maaf kepada mangsa, bahkan masih lagi mempertahankan salah lakunya. Ini menunjukkan beliau tidak jujur untuk selamatkan Malaysia.

“Yang beliau mahu adalah jatuhkan Najib sahaja. Hakikatnya, mengundi DAP, PKR, Amanah dan PPBM adalah mengundi dan mengiakan kezaliman Mahathir,” katanya menurut laporan itu.

Dr Mahathir bagaimanapun mengingatkan Allah melarang perbuatan mengkafir dan berjanji “kafir” itu akan akan kembali kepada pihak yang mengkafirkan orang lain. “Inilah yang terjadi kepada Hadi dan PAS apabila bekerjasama dengan DAP.”

Beliau turut mempertikaikan hak Hadi dan PAS mengkafirkan mereka yang tidak menyertai parti itu.

“Perpecahan yang berlaku dikalangan orang Melayu Islam di Malaysia amat mendalam. Ada yang menafi keislaman ibu bapa mereka. Ada di antara orang PAS yang menidakkan keislaman isteri, yang berkahwin sekali lagi.

“Ada yang sembahyang berasingan, dengan imam lain; yang tidak sanggup dikebumi di kubur biasa kerana kononnya kubur itu kubur orang kafir.

“Ada yang bangun masjid berasingan sehingga sekarang ini pun. Inilah hasil amanat Hadi. Ia adalah satu dosa besar. Kerana ini sahaja pun ia perlu bertaubat,” katanya.

Meskipun begitu, Dr Mahathir berkata beliau sedar ramai pengikut Hadi yang berbai’ah dan taksub kepada Hadi hingga menerima semua dakwaan presiden PAS itu tanpa soal.

Pengerusi PH itu mendakwa Hadi sedang berusaha untuk memberi kemenangan kepada Umno pada Pilihan Raya Umum ke-14 walaupun di masa yang sama PAS akan kalah.

“Tetapi PAS akan terus peralatkan Islam. Tuntutan terhadap hudud PAS sudah digugur. Sekarang kononnya PAS akan bawa usul RUU 355. Berkali-kali usul ini ditangguh. Tetapi PAS masih mengguna usul ini untuk menarik sokongan politik bagi dirinya.

“Inilah PAS. Sebelum adanya PAS orang Melayu bersatu dan bersaudara sebagai dituntut oleh agama mereka – agama Islam. Perpecahan dan permusuhan sesama orang Islam di Malaysia bermula dengan penubuhan parti PAS. Dianya tidaklah begitu buruk sehingga Hadi keluar amanatnya,” katanya.

Tiada ulasan: