HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Ogos 2019

Dua mayat berjaket keselamatan ditemui terapung

Mohd Sabran Md Sani
 
 

DUA mayat berjaket keselamatan ditemui kapal kargo KLM MITRA SEJATI pada kedudukan empat batu nautika Barat Daya dari Abu Bakar Maritime Base (ABMB), Kota Tinggi 11 pagi semalam.
Pengarah Maritim Johor, Laksamana Pertama Maritim Aminuddin

Abdul Rashid berkata, Pusat Penyelaras Mencari dan Menyelamat Maritim Johor Bahru (MRSC Johor Bahru) menerima maklumat itu dari Badan SAR Nasional Indonesia (BASARNAS), Tanjung Pinang, Indonesia, pada 11.40 pagi hari ini.

“Sebuah kapal sudah mengambil dua mayat berkenaan dikenali sebagai Rivaldi S Milandi, 22, dan Boby, 21, kedua-duanya dari Batam, Indonesia, dibawa ke pelabuhan Batam sebelum diserahkan kepada pihak berkuasa Indonesia dan dibawa ke Rumah Sakit OTORITA Batam.

“Berdasarkan lokasi penemuan dan keadaan mangsa ditemui ia konsisten dengan laporan kapal Black Forest,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Justeru katanya, MRSC Johor Bahru menamatkan operasi mencari dan menyelamat (SAR) pada 12.15 tengah hari tadi.

“SAR akan diaktifkan semula jika pengesahan maklumat mayat ditemui adalah sebaliknya,” katanya.
Terdahulu APMM MRSC Johor Bahru mengkoordinasikan

pencarian dua individu dipercayai terapung di perairan ABMB.

Aminuddin berkata, kejadian dilaporkan oleh sebuah kapal dagang yang melalui perairan itu.

“Dimaklumkan pegawai bertugas kapal terbabit melihat dua individu di dalam air dengan memakai jaket keselamatan di laluan utama kapal dagang pada 8.40 pagi semalam.

“Bagaimanapun kapal terbabit gagal menyelamatkan mangsa berikutan keadaan trafik sibuk dan tidak mengizinkan serta dikhuatiri membahayakan,” katanya.

Menurut Aminuddin, kejadian dilaporkan berlaku pada kedudukan 2.5 batu nautika barat daya Batuan Tengah, Johor.

Anggota APMM yang bertugas di ABMB, Batuan Tengah turut melakukan pemantauan berterusan selain kapal dan bot diaturgerak bagi melaksanakan pencarian.

Selain itu, pencarian turut dibantu kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

“Kawasan pencarian meliputi keluasan 140 batu nautika persegi dari perairan Tompok Utara, Batuan Tengah hingga ke Tanjung Penyusup,” katanya.

Maklumat kejadian turut disebarkan kepada persatuan dan rakan-rakan nelayan, pemancing bagi mendapatkan maklumat lanjut berkaitan nelayan atau pemancing hilang

Tiada ulasan: