HALAMAN SANTAI

Ahad, 18 Ogos 2019

UNESCO Mengisytiharkan Islam Sebagai Agama Paling Aman di Dunia


 
PARIS: UNESCO telah mengisytiharkan bahawa Islam adalah agama paling aman di dunia, menyebabkan para pengkritik Islam yang sering menyalahkan agama Islam sebagai agama keganasan terdiam.

Badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengeluarkan kenyataan awal hari ini yang mendedahkan bahawa UNESCO telah bekerjasama dengan Yayasan Keamanan Antarabangsa enam bulan kembali untuk mempelajari semua agama di dunia dan mengetahui yang paling damai di kalangan semua.

“Selepas enam bulan kajian dan analisis yang ketat, kita telah membuat kesimpulan bahawa Islam adalah agama yang paling aman,” kata Robert McGee, ketua saintis kajian komparatif Yayasan Keamanan Antarabangsa yang diumumkan dalam sidang akhbar yang dihadiri oleh pegawai UNESCO.

Apabila ditanya mengenai serangan keganasan yang dilakukan atas nama Islam, termasuk yang baru-baru ini di Dhaka dan Baghdad, pegawai UNESCO menafikan bahawa ia mempunyai kaitan dengan Islam.

“Keganasan tidak mempunyai agama,” katanya, “Islam bermaksud keamanan.”

Untuk mendokumenkan pengiktirafan rasmi ini, UNESCO akan mengeluarkan sijil kepada badan-badan Islam yang berminat, yang boleh memilih untuk memaparkannya di pelbagai tempat seperti madrasah, pusat pengajian Islam, masjid, kedai halal, rumah penyembelihan, dan sebagainya.



Junta Ka Reporter juga diberikan satu salinan sijil supaya kami boleh memaparkannya dengan sama kepada pembaca kami. Satu salinan juga telah diletakkan di pejabat pengasas kami Encik Mofat Javed.

“Pertubuhan hak sayap kanan harus berhenti menganiaya Islam dan Muslim sekurang-kurangnya selepas sijil ini dari UNESCO,” editor pengasas kami, Mofat Javed berharap.

Sijil dan pengumuman dari UNESCO telah dialu-alukan oleh pemimpin dunia dan pemimpin agama di seluruh dunia. Dalai Lama dilaporkan telah meminta agama lain untuk belajar dari Islam dan cuba menjadi seperti Islam, tanpa kekerasan dan belas kasihan sebagai agama damai.

Bagaimanapun, beberapa cendekiawan Islam mengatakan bahawa perbuatan UNESCO tidak diperlukan kerana Islam sudah menjadi agama yang terbaik dan terakhir.

*Sumber: www.juntakareporter.com

Tiada ulasan: