HALAMAN SANTAI

Khamis, 29 Ogos 2019

Utusan akan nyahsenarai dari Bursa Malaysia pada 30 Ogos

MALAYSIAKINI

   

Utusan Melayu (Malaysia) Bhd hari ini berkata ia tidak akan membuat rayuan terhadap sahamnya yang dinyah senarai dari Bursa Malaysia.

Pengumuman itu dibuat selepas tarikh akhir ditetapkan oleh Bursa Malaysia Securities Bhd pada 27 Ogos, untuk syarikat penerbitan akhbar berbahasa Melayu tertua di Malaysia itu membuat rayuan, yang menjurus kepada penyahsenaraiannya esok.

"Lembaga pengarah Utusan mengumumkan bahawa syarikat itu tidak membuat rayuan terhadap penyahsenaraian saham Utusan itu, dan oleh itu saham syarikat akan dinyah senarai pada 30 Ogos,” katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

Dagangan sahamnya (kod 5754) digantung semalam, dengan harga dagangan terakhir pada 5.5 sen.
 
Syarikat itu mula disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur pada 1994.

Utusan Melayu mengalami kerugian sejak 2012, mencetuskan status Nota Amalan PN17 (PN17) pada Ogos lepas, selepas ingkar atas pembayaran prinsipal termasuk keuntungan kepada Bank Muamalat Malaysia Bhd dan Maybank Islam Bhd berjumlah RM1.18 juta.

PN17 merujuk kepada syarikat-syarikat yang mengalami kesulitan kewangan.

Lembaga pengarahnya berkata kumpulan itu tidak dapat memenuhi keperluan Bursa Malaysia untuk meningkatkan status PN17 selepas mengambil kira kerugian yang ditanggung dalam dua suku pertama 2019 dan kekangan aliran tunainya.

Utusan Melayu tidak dapat mencari pelabur berpotensi untuk memulihkan kumpulan itu, terutama disebabkan oleh liabilitinya yang besar.- Bernama


Tiada ulasan: