HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 November 2015

DI SEBALIK KELUHAN AKAR UMBI, APA KATA JIKA NAJIB DAN MUHYIDDIN SAMA2 UNDUR DIRI?

shahbudindotcom


Berbual dengan kawan-kawan lama yang menjadi pemimpin UMNO di peringkat  bahagian dan cawangan kadang-kadang menyerlahkan hakikat sebenar kedudukan parti itu di peringkat akar umbi dan beban yang sedang mereka hadapi.

Jika pemimpin bahagian dan cawangan itu jenis yang kritikal, lantang bersuara dan tidak terlalu taksub kepada pemimpin, luahan hati mereka mungkin boleh diketahui ke mana arahnya serta lebih terbuka sifatnya.

Kalau pun mereka itu tidak termasuk dalam golongan yang berani menyatakan pendirian sebagaimana beberapa Ketua UMNO Cawangan yang secara terbuka mendesak Najib Razak meletakkan jawatan baru-baru ini, sekurang-kurangnya mereka tetap tidak takut mengatakan bahawa  masa depan UMNO agak sukar dan kelam dalam pilihanraya akan datang.

Tetapi tentu mengejutkan apabila pemimpin UMNO bahagian dan cawangan yang kerap mempertahankan parti serta pemimpin, bukan saja secara terbuka, malah juga melalui tulisan di laman sosial masing-masing, rupa-rupanya turut mempunyai sisi berbezanya.

Ramai rakan-rakan dalam UMNO yang saya temui dan berbual sambil minum kopi dengan mereka, malah sebahagiannya yang kerap menonjol dengan sokongan terbuka,  rata-ratanya juga tidak yakin lagi UMNO ada masa depan dalam pilihanraya akan datang selagi Najib Razak masih mengetuai parti dan kerajaan.

Kata mereka, isu yang terlampau sarat membeliti Najib dan sesetengahnya tergantung tanpa jawapan, adalah persoalan yang menyukarkan mereka untuk berhadapan dengan pengundi untuk meyakinkan mereka agar terus memilih BN.

Hampir keseluruhan rakan-rakan saya dalam UMNO percaya, harapan untuk menang itu hanya akan menjadi lebih baik sekiranya Najib sedia mengundurkan dirinya.

Dengan Najib terus kekal, bagi mereka, ia adalah suatu hakikat yang menyusahkan mereka di peringkat akar umbi untuk menjalankan tugas demi menyelamatkan parti.

Bahkan oleh kerana Perdana Menteri nampaknya terus berdegil untuk bertahan dan tidak mahu melihat realiti sebenar, ada yang turut mengeluh, "sampai hati Najib menyusahkan kami."

Najib, kata mereka, dalam keadaan seperti sekarang, seharusnya mengutamakan parti daripada dirinya.

Dalam konteks ini, berbagai luahan perasaan kedengaran. Ada yang mengatakan Najib dan Muhyiddin harus mengundurkan diri secara serentak untuk memudahkan usaha  menyelamatkan parti yang kemudian akan diteruskan dengan pengambilalihan oleh pemimpin yang lebih muda.

Oleh kerana Najib dan Muhyiddin sudah menjadikan sokongan dan keadaan dalam UMNO berpecah, maka jalan terbaik ialah kedua-duanya perlu mengundurkan diri. 

Najib tentu tidak mahu berundur jika tempatnya diambil alih oleh Muhyiddin tetapi Muhyiddin mungkin tiada masalah untuk sama-sama berundur secara serentak dengan Najib demi untuk menyelamatkan UMNO. 

UMNO semua peringkat barangkali lebih terbuka dengan idea ini yang dilihat proses  "menang-menang"  untuk semua.

Susulannya, ada yang percaya gandingan Zahid Hamidi dan Hishammuddin, jika diberi peluang, mampu membawa kemenangan dalam pilihanraya akan datang, tetapi ramai pula yang tidak yakin dengan kemampuan Zahid Hamidi untuk mengemudi kejayaan.

Zahid, kata sesetengah daripada mereka, terlalu lemah dalam konteks rakyat keseluruhannya kerana sokongannya hanya berakar di kalangan ahli UMNO dan sekelompok kecil orang Melayu saja.

Lantaran itu, ada yang mencadangkan agar gandingan Hishammuddin dan Khairy Jamaluddin diberi laluan segera untuk mengemudi parti dan negara menghadapi pilihanraya akan datang atas keyakinan kedua-duanya yang masih dalam kategori pemimpin muda, mampu menarik sokongan yang lebih baik di kalangan rakyat.

Bagaimanapun, Hishammuddin juga nampaknya menerima keyakinan yang berbelah bagi di kalangan sesetengah pemimpin akar umbi UMNO - ada yang yakin, ada yang ragu-ragu terutama kerana banyak masalah dan kelemahan dipamerkannya ketika menjadi Menteri Dalam Negeri tidak lama dahulu.

Hanya Khairy Jamaluddin kelihatan lebih ramai yang menaruh lebih keyakinan terhadapnya sebagai antara bintang harapan masa depan.

Pokok pangkalnya, jika UMNO dan BN ingin terus berkuasa, perubahan mesti dilakukan kerana Najib bukan lagi faktor pembawa kejayaan, sebaliknya lebih membawa keruntuhan.

Namun demikian, apa pun perubahan dalam kepimpinan UMNO dan negara sebelum pilihanraya akan datang, segala-galanya bergantung kepada Najib.

Jika Najib masih tidak sedia berundur di sebalik pelbagai beban yang diakibatkan olehnya, maka selagi itulah beliau akan terus menyusahkan parti serta pemimpin di peringkat akar umbi dan seterusnya menjadikan rakyat dan negara dalam ketidaktentuan .

Tiada ulasan: