HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 November 2015

Kadar tol naik lima peratus setiap tiga tahun bermula 2016

ANTARAPOS.COM


Post Pic

KUALA LUMPUR: Projek Lebuhraya Usahasama Bhd (PLUS) akan menaikkan kadar tol mereka di bawah perjanjian konsesi mereka setiap 3 tahun sebanyak 5% bermula tahun hadapan, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.
Beliau berkata, kenaikan itu akan berterusan sehingga tamat tempoh perjanjian konsesi pada 2018.
PLUS dimiliki syarikat milik negara Khazanah Nasional Bhd.
"Berdasarkan perjanjian tambahan konsesi yang ditandatangani pada November 2011, kerajaan dan PLUS bersetuju untuk tidak menaikkan kadar tol selama 5 tahun antara 2011 dan 2015.
"Kenaikan itu hanya akan dilaksanakan pada 2016, kecuali untuk Jambatan Pulau Pinang, yang tidak mengalami kenaikan tol sehingga tamat perjanjian konsesi pada Disember 2018," katanya kepada pemberita di Parlimen, hari ini.
"Kadar kenaikan tol ditetapkan pada kadar 5% setiap 3 tahun dan akan tamat tempoh konsesi pada 2018," katanya, selepas menjawab soalan tambahan di Dewan Rakyat daripada Datuk Ahmad Fauzi  Zahari (BN-Setiawangsa).
Fauzi bertanyakan sekiranya tempoh konsesi dilanjutkan, ia bermakna tidak akan berlaku kenaikan tol sehingga 2018
Kali terakhir perjanjian konsesi PLUS disemak semula adalah pada 2011, di mana syarikat konsesi itu dibenarkan menaikkan tol sebanyak 5% setiap 3 tahun.
Rosnah bagaimanapun berkata, tiada kenaikan tol sejak 2011 sehingga sekarang.
Beliau turut mengesahkan kenaikan kadar tol hanya akan  bermula tahun hadapan.
Dalam pada itu, Rosnah berkata, kerajaan akan mengkaji permohonan PLUS berhubung kenaikan tol dengan mengambil kira indeks harga pengguna dan jumlah trafik yang diperakui oleh juruaudit bertauliah.
"Ini bermakna tidak akan ada kenaikan secara automatik kepada PLUS," katanya. 
Terdahulu, Ahli Parlimen Pokok Sena, daripada PAS, Datuk Mahfuz Omar di lobi Parlimen mengkritik tindakan itu dan berkata, ketika tempoh konsesi PLUS dipanjangkan, kadar tol tidak seharusnya dinaikkan.

Tiada ulasan: